Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika

Petra Hedbom: Omedelbar ­återkoppling – ett bra sätt att förbättras

Publicerad: 20 Februari 2018, 14:56

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


En del av tjusningen ligger i det omedelbara. Att under sittande möte få höra vad andra uppfattar är styrkorna och svagheterna med den egna verksamheten. Att därefter ha en diskussion om varför saker görs som de görs och vad som skulle kunna göras bättre. Att få syn på sin egen vardag med and­ras ögon och behöva tänka efter. Att få återkoppling där och då.

Triangelrevision är ingenting nytt utan en metod som använts under många år för att utvärdera arbetsprocesser inom sjukvården. Men denna gång har det lagts under SKL:s paraply och under en tid testats inom tre utvalda områden där astma- och allergi är ett.

Inom strokeområdet ligger man långt fram och har kört på några år med att låta medarbetare från olika enheter utvärdera varandra. Kommentarerna från dem som testat är att kvaliteten på arbetet och vården snabbt blir bättre.

Det speciella är att man undersöker hur saker görs i stället för att bara titta på resultaten. Inom stroke­vården finns flera exempel på hur den ­kollegiala granskningen lett till förbättringar. En sådan är att man har kunnat ha krav på att personalen på enheten ska ha fördjupad kunskap inom stroke.

Men vid triangelrevisionen visar det sig att ingen definierat den här kunskapen. Räcker det med att som ny läkare ta en kopp kaffe i fikarummet på stroke­avdelningen för att blir stroke­specialist? Eller bör man ha genomgått ett antal specifika kurser?

De nationella kvalitetsregistren fyller en klart viktig funktion inom sjukvården, men att få återkoppling från dem tar lång tid. Och där får man mer syn på resultat än på processer. Att med kompletterande metoder kvalitetssäkra vården på ett mer direkt sätt kan bara vara positivt.

Det gynnar patienterna som söker vård, men det blir även en förbättring för medarbetarna som kan få ett kvitto på att det arbete de utför är optimerat.

Jag hoppas att regiondirektörer och verksamhetschefer nappar på detta och låter personalen på astma-kolmottagningarna få möjligheten att sätta sig ner och lära av varandra.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Petra Hedbom

Reporter

petra.hedbom@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev