Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Patienterna mer nöjda än läkarna

Publicerad: 9 juni 2009, 11:26

Sjukvården skildras ofta i allmänna medier. Enligt mångas mening är den totala bilden av svensk sjukvård allt för negativ.


Alla ni som i stället vill läsa om en positiv och uppbygglig aspekt på vården kan bläddra fram till sidan 9 i Dagens Medicin nr 24/09. Rubriken över artikeln säger allt:  Patienterna mer nöjda med besöket än vad läkarna tror .

Det är en av slutsatserna i en avhandling som distriktsläkare Annika Andén lagt fram. Hon har varit distriktsläkare i 30 år och arbetar på Bergnäsets vårdcentral i Luleå.

Annika Andén lät både en grupp distriktsläkare och deras patienter svara på ett antal frågor runt läkarbesöket. Det visade sig att patienterna var mer nöjda med besöket än deras läkare trodde. 88 procent av patienterna lugnades av besöket medan bara 74 procent av deras läkare trodde att besöket haft en sådan effekt. 94 procent av patienterna menade att de blivit bekräftade.

Det är tydligt att patienter som söker sig till primärvården vill förstå sina problem på ett annat sätt än förr. Därför ställs allt högre krav på själva mötet mellan läkare och patient.

Resultaten i Annika Andéns avhandling betonar vikten av ett professionellt och empatiskt genomfört läkarbesök. Att många patienter redan i dag är nöjda med beöket hos sin läkare kan tjäna som en uppmuntran till ytterligare ansträngning.

Per Gunnar Holmgren
 chefredaktör

Vi väntar på Livsmedelsverket

Livsmedelsverket har hamnat i skottgluggen för mycket kritik under de senaste åren. Det har främst gällt kostråden. En del av kritiken är mera svepande. Men andra synpunkter är väl underbyggda och förtjänar en seriös diskussion.

En mycket tung kritik kom för två månader sedan från en grupp skribenter med Uffe Ravnskov i spetsen. De hade granskat samtliga vetenskapliga studier som Livsmedelsverket självt hänvisat till i kostdebatten. När verket slutligen kom med en replik här i Dagens Medicin besvarades inte alls de framförda frågorna.

Vi väntar fortfarande på att Livsmedelsverket uppfyller informationsplikter och återkommer med ett svar på sakfrågorna.

Vi väntar på Medhelp

Jag har tidigare skrivit om de underskattade riskerna med telefonrådgivning vid akuta medicinska tillstånd. Vi har här i Dagens Medicin uppmärksammat flera dödsfall som inträffat efter konstaterat felaktiga råd från sjukvårdsupplysningen.

Företaget Medhelp, som bedriver telefonrådgivning på uppdrag av tre landsting, fälldes av ansvarsnämnden. Jag har bett Medhelp att Dagens Medicin ska få ut de undersökningar som företaget gör för att följa upp sin rådgivning. Ännu så länge har jag inte fått tillgång till det material som utlovats.

Kan professor Olle Isaksson, ordförande i Medhelp, hjälpa mig att få ut undersökningarnas resultat?

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev