Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Chefen måste motstå frestelsen att alltid utnyttja den medarbetare som alltid är tillgänglig

Publicerad: 30 januari 2015, 08:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


”Chefen måste motstå frestelsen att alltid utnyttja den medarbetare som alltid är tillgänglig”.

Marie Åsberg, senior professor i psykiatri vid Karolinska institutet, intervjuas i denna veckas tidning apropå att vårdpersonal oftare än andra yrkesgrupper blir långtidssjukskrivna för psykisk ohälsa. Hon sätter fingret på en särdeles viktig sak. Hon trycker till precis där det gör ont, för vilken arbetsledare i dag känner inte igen sig i hennes ord? I varje arbetsgrupp finns den där ambitiösa, ansvarstagande individen som du kan ge vilken uppgift som helst och tryggt veta att det blir löst på bästa sätt. Det är enkelt att vända sig till honom eller henne, som ofta till och med växer och mår bra av att få förtroendet, känna sig duktig, vara problemlösare. Ett tag. Så länge det är rimligt. Så länge det inte händer varje gång.

Det ställs stora krav på vårdpersonal i dag. Hon som ställer diagnos, han som beslutar om vårdplatser, de som ska lyssna aktivt på patienten som inte är nöjd, den telefonsvarande sjuksköterska som ska välja mellan att boka in tre snabba besökspinnar hos doktorn på vårdcentralen eller ett samlat längre besök som äntligen ska gå igenom seniorens alltför långa läkemedelslista.

Trots att det aldrig funnits så många läkare och sjuksköterskor per 100 000 invånare som i dag, så tycks det inte räcka. Klart är att den upplevda stressen är ett arbetsmiljöproblem redan nu, och ett som hotar att bli större när stora grupper av välutbildad erfaren personal går i pension.

Många åtgärder krävs. Effektivare, mer sammanhållna vårdkedjor med den sjukas intressen högst upp på agendan, ger också en känsla av stolthet och sammanhang till den som gör jobbet. På debattplats i Svenska Dagbladet lyfte debattörer från det svenska undersökningsföretaget Euro health consumer index igår fram de långa väntetiderna som en anledning till att Sverige (numera på plats tolv) sackar efter i en rankning av 36 europeiska länders sjukvård. Att fem dia­gnoser inom cancervården nu ska få en extra skjuts med den i veckan överenskomna satsningen på så kallade pakke­forløb inger hopp. Mer golvnära förhoppningar är att verksamhetschefer tar till sig Marie Åsbergs ord om att inte överutnyttja de mest ambitiösa medarbetarna.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev