Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Det självständiga patientarbetet kommer vara positivt för många

Publicerad: 1 mars 2016, 18:37

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Den som har prövat att utföra en känd arbetsuppgift på ett nytt sätt vet att det brukar ta lång tid. Längre tid än att göra på det gamla sättet. Åtminstone i början. Allra stökigast brukar det bli när flera kollegor ska samarbeta på ett nytt sätt. Man måste tänka mer, måste tvinga bort ryggmärgskänslan, vara öppen för förslag, ifrågasätta de gamla invanda rutinerna. Det kan vara otroligt roligt också. Om man är på rätt humör. Om man har den där extra tiden på sig för att få det nya sättet att funka.

I dag är många branscher, inte minst sjukvården, satta under starkt förändringstryck. För att förbli relevanta och åtnjuta patienternas förtroende krävs att man följer med i sin tid. Resurserna måste fördelas jämlikt i en tid när möjligheterna att lindra och bota är större än någonsin och befolkningen blir äldre.

Ofta används bankernas omvandling som en förebild, och den är inte helt fel som exempel. I dag går man inte till banken med sin räkning och ser en kassör stämpla postgiroblanketten och dra pengarna från kontot. Det finns nästan inga kassörer längre. Man betalar räkningen själv och för de allra flesta är detta en väsentlig förbättring. Man kan bestämma själv när det passar. Det går snabbt, enkelt och tryggt med mobilt bankid.

Sjukvård är komplicerad. De enkla lösningarna passar sällan som en smäck, vilket Liberalerna bittert fick erfara när de nyligen gick ut hårt med att återinföra vårdbiträden för bättre effektivitet. Vårdförbundet bet tillbaka och tyckte att partiet borde ägna sig åt att blicka framåt i stället för bakåt.

Det som sjuksköterskor, verksamhetschefer och läkare kan och bör göra nu, är att hjälpas åt att identifiera de uppgifter som patienter själva kan lösa och se till att det blir möjligt. Visst kommer det finnas en del personer som är skröpliga, svaga på svenska språket och oförmögna att just nu axla detta ansvar. De måste få särskild hjälp. Men för de allra flesta kommer det självständiga patient­arbetet att upplevas som något positivt. Att kunna boka tider själv när det passar. Att kunna följa en remiss via sms på samma sätt som man följer varor köpta på nätet. Eller kunna läsa på om diagnos och egenvård i källor som håller måttet.

Att personalen deltar i den förändringen är det bästa sättet att komma framåt. Obekvämt till en början, men med stor potential.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev