Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Dialogen med patienten sker även i väntetiden i en telefonkö

Publicerad: 29 Augusti 2017, 13:17

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Om ett år vid den här tiden kommer tonläget att vara högt, tempot uppskruvat och slagkraftiga oneliners stå som spön i backen. Medier kommer att överträffa sig själva i att redovisa hur de olika partierna ställer sig till vårdens problem med bemanning och tillgänglighet. Och till slut kommer vi som har förmånen och skyldigheten att få rösta i fria val att göra det.

Vi kommer att välja företrädare som ska fatta svåra beslut om hur våra gemensamma skattepengar bäst ska användas. Många kommer att vilja påverka dem att lägga fokus åt ena eller andra hållet, men deras uppdrag är att se helheten. För patienternas skull.

En sådan patient är Ronja Linder­stam Eriksson som jag och en stor grupp besökare i Almedalen hade chansen att lyssna till i somras. Hon är 30 år, har i grunden diabetes och väntar nu på transplantation av njure och bukspottkörtel. I sin rullstol inför publiken på Vårdtorget berättade hon om sin långa erfarenhet av sjukvården. Hennes helt rimliga önskemål: Lyssna på mig! Hon berättade bland annat en historia, som vore dråplig om den inte samtidigt var så sorglig:

”Jag kommer till ögonmottagningen. Jag är blind. Jag ber om att de ringer mig så fort jag får operationstid. Jag känner att jag vill ha tiden samma minut eftersom jag inte får stå på transplantationslistan förrän jag fått den där operationstiden. Ändå får jag en kallelse i min brevlåda … Jag har ingen assistans hemma och min pojkvän jobbar på en ubåt. Jag kan inte läsa det här brevet själv. Då kan jag känna lite att det inte är jag som har någon orimlig bild, utan att det lite är vårdens jobb att hjälpa mig.”

Man kan tänka att det är ett enskilt misstag. Men då skulle man göra det lite för lätt för sig. Varje dag försöker sjukvårdspersonal över hela landet att göra det bästa i varje möte med patienten. Men systemen och logistiken mellan sjukvårdens olika nivåer och specialiteter håller inte. Dialogen med patienten sker inte bara i mötet – det sker i varje minuts vänte­tid av en telefonkö. Den sker i varje standardformulerad pappers­kallelse till en kvinna med bortopererad livmoder som ombeds uppge om hon har mens. Den sker när en person som ängsligt väntar på ett eventuellt cancer­besked själv får jaga svaren på sina prover.

Allt detta går att ändra på. Det är inte lätt, men det måste gå.

Toppen
Att regeringen föreslår att kurator ska bli ett legitimationsyrke. I en tid då psykisk ohälsa står bakom en växande del av sjukskrivningarna är det inte bara rimligt utan nödvändigt att de som ger hjälp och stöd har kompetens och lämplighet.

Botten
Att meningsskiljaktigheter i en lokal styrelse inom Vårdförbundet lett till att personer känt sig kränkta och mobbade. Föreningsdemokrati är svårt och krävande, och det blir inte lättare i en sjukvård under press. Men respekten för varandra är central.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev