Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

En god kommunikatör får mindre krävande patienter

Publicerad: 14 November 2017, 13:06

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det roligaste som finns är att diskutera det man själv brinner för med andra som också brinner fast inte nödvändigtvis tycker likadant. I veckan fick jag chansen att tala för och med en större grupp ST-läkare i allmänmedicin, då sådana från nordöstra Stockholm samlades för årsmöte och kunskapsdag. 90 minuter försvann i en rasande fart och med så många spännande inspel, medhåll och motspänstigheter att jag hade förhöjd puls lång tid efteråt. Vilken fantastisk kraft som finns hos sådana läkare på väg mot rollen som färdig specialist.

Fungerande arbetsmiljö står av förklarliga skäl högt upp på önskelistan. Ola Bergstrand, känd för sina förslag att skapa ”gröna öar” för allmänläkare, hade just ST-läkare i åtanke med sin nya rapport.

De gröna öarna i primärvården var inspiration för arbetsgivare som ville behålla sina specialister eller locka nya, men nu fokuserar Bergstrand på att ge råd till allmänläkarna själva.

Råden handlar om hur de kan bli gröna läkare, i betydelsen hållbara i ett helt arbetsliv. 160 råd har det blivit, som du kan läsa mer om på sidorna 10–11 i nr 46/17.

Digitala läkarbesök har på kort tid blivit något av ett rött skynke för delar av den traditionella primär­vården. Det är lätt att förstå irritationen när nya entre­prenörer upplevs välja enkla patienter och få hög ersättning för liten insats. I Skåne ska vårdcentraler vars listade patienter söker vård hos en nätläkare få betala halva utomlänstaxan nästa år, rapporterar Sydsvenskan.

Att straffa vårdcentraler för dålig tillgänglighet är en möjlig väg att gå, men det är svårt att se att det väcker nyfikenhet och engagemang för nya lösningar. Vore då morot bättre än piska? Nja. Att vifta med sedel­bunten för att vårdcentraler ska göra mer av en för tillfället önskad åtgärd löser inte grundproblemen.

Men digitalisering kan spela en avgörande roll för framtidens primärvård.

En god kommunikatör får, enligt Ola Bergstrand, mindre vård­sökande, mindre krävande och tryggare patienter. Patienten kan också ta större del av ansvaret för att för­bereda besöket. I båda fallen, menar jag, skulle modern digital teknik kunna bidra med kostnads­effektiv logistik, känsla av sammanhang och tydlighet. Det tjänar alla på.

Toppen
Att Stockholms läns landsting ansluter sig till landstingskollegor i Västra Götaland, Gävleborg, Västerbotten och Region Skåne genom att erbjuda ledarskaps-ST. Även om det bara är på prov i liten skala så är det en början.

Botten
Att landstingen inte tar ansvar för att skapa tillräckligt många AT-läkartjänster. Det duger ingenting till att, som staten, lova fler platser på en utbildning om man inte samtidigt ser till att det kommer ut färdiga läkare i andra ändan.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev