Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Förbryllande avgrundsdjupa gap i somlig kommunikation

Publicerad: 22 november 2016, 13:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


”Det största enskilda problemet med kommunikation är illusionen av att den har ägt rum”. Det är ett känt citat från den irländske författaren George Bernard Shaw. Faktum är att det i kommunikatörskretsar är så slitet att det knappt ens ger upphov till en igenkännande nick längre. Medan man däremot kan få gehör – eller till och med ett litet uppgivet skratt – för en annan klassiker i misslyckad kommunikation: ”Det vet alla, för det har vi gått ut med på intranätet!”.

Poängen, som ni redan vet och förstår, är att det finns en klyfta mellan den som vill förmedla något och den som lyssnar. Ibland är klyftan ett gap, ibland är gapet avgrundsdjupt.

Det är svårt med kommunikation. I sjukvården är det ofta extra svårt eftersom de patienter sjukvårdspersonal dagligen kommunicerar med är sjuka eller oroliga för att vara sjuka. Eller bådadera. När och hur man berättar något är avgörande för hur det tas emot.

I helgen, tajmat med Karolinskas stora flytt, skrev allianspolitiker i Stockholms läns landsting att ”vi och våra företrädare borde ha varit tydligare i kommunikationen om den totala prislappen för sjukhuset.” Detta efter att under många års tid gjort alldeles för lite för att räta ut frågetecknen kring bygget, när journalister och allmänhet ville förstå. Det inger inte förtroende.

Häromdagen publicerade också Sveriges Radio P4 Skaraborg en granskning av hur Skaraborgs sjukhus hanterat patienter som bedöms lida av allvarliga vårdskador efter behandling med den så kallade Ilizarov-metoden.

Radioredaktionen kontaktade 36 av de 37 patienter som enligt utredningen fått en sådan skada. Många höll inte med. Det kan bero på att vårdskada är ett svårt begrepp och inte nödvändigtvis något man alltid kan avgöra själv som patient. Man har ju inget att jämföra med, eller kunskap om vad som är ”normalt” i liknande fall.

Men vad som däremot är förbryllande är att sjukhuset inte tycks ha informerat patienterna – på ett sätt som gått fram – om att deras fall ansågs vara vårdskador i utredningen. Detta trots den enorma mängd tid och resurser som lagts på att reda ut vad som hänt.

Här finns – som man brukar uttrycka sig diplomatiskt – förbättringspotential.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev