Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Framtidens it-lösningar måste nå ända fram till vårdgolvet

Publicerad: 29 April 2015, 13:36

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Nyss hemkommen från e-hälsomässan Vitalis i Göteborg är det lätt att förundras över de många tekniska lösningar som utvecklats för att underlätta och patientsäkra arbetet i vården.

På mässgolvet visades nya heltäckande journalsystem upp som omsluter hela vårdkedjan, eller sådana där vårdgivaren kan välja sina favorit­moduler ur olika system och ändå få dem att lira ihop.

Jag och Dagens Medicins reportrar på plats såg en elektronisk blöja tänkt att använda i inkontinensutredning och som kan ge svar på när och hur mycket urin som läcker för användaren. Där fanns beslutsstöd för läkemedelsgenomgångar som varnar för biverkningar och en finsk robot som ropar när det är dags att ta medicin. Den ska 30 patienter i Norrbotten få använda på försök.

Bland montrar och föreläsningssalar rörde sig företagare, beställare, it-konsulter och investerare men få användare. Den länken i kedjan har alltid saknats när it-frågorna kommer på tal. Kanske är det därför som reaktionerna om nya system blir så starka på vårdgolvet. Ingen har ju frågat dem det handlar om.

Uppfinningsrikedomen och den tekniska förmågan är det inget fel på. Men när it-lösningarna ska in i den vanliga vården är det ofta något som tar stopp. I möte efter möte, samtal efter samtal och föredrag efter föredrag på Vitalis fanns ett gemensamt tema som hördes gång på gång. ”Tekniken finns redan, men den kommer inte in”.

Anders Bernholtz, högt uppsatt it-lösare i Region Östergötland, beskrev hur tekniken för att låta patienter sköta tidsbokningen själv på nätet finns på plats. Men tekniken släpps inte in av vårdcentralerna, enligt Bernholtz. Om det beror på att tiden, orken eller kompetensen inte räcker till är oklart.

Men det framstår som helt av­görande att vårdarbetsgivare runt om i landet hittar sätt att agera glidmedel mellan tekniker och verksamhetschefer och kliniker. Vad behöver en vårdcentral eller en sjukhusklinik för att orka/hinna/kunna införa ny teknik? Hur kan läkarens eller sjuksköterskans unika blick för jobbet användas i utvecklingen av nya system? Jag tror att svaren finns ute hos er läsare. Mejla gärna era tankar eller de goda exempel som finns att dra lärdom av till mig.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev