Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag10.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Kedjor som vill ge råd om hälsa är beroende av trovärdigheten

Publicerad: 18 November 2015, 10:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Den som köper skönhetsprodukter på stora varuhus är van vid att se säljaren bakom disken i vita rockar. Det är ingen slump att rockarna är vita. Vill man sälja små burkar kräm för hundratals kronor är det viktigt att ge köparen känslan av att krämen är effektiv, med dragning åt medicinsk. Omgivningen färgar av sig på produkten.

För många apotekskunder är det så. Produkter på apotek upplevs ha en slags kvalitetsstämpel. Lite bättre än krämen på Ica eller schampot på Kicks. De finns i en miljö där folk är vana att hämta ut recept på effektiva läkemedel. Produkter som är testade på längden och tvären, verksamma och ibland farliga. Det är därför patienten behöver farmaceutens råd om hur de ska tas.

I denna miljö får numera även potentiellt verkningslösa produkter plats på hyllorna. Dagens Medicin har i två omgångar granskat medicintekniska produkter som påstås förkorta eller förebygga förkylning. Med tanke på hur många som drabbas av förkylning årligen vore naturligtvis en verksam behandling något av en revolution. Produkterna, som säljs på apotek, är i sprejform och experter som uttalat sig om dem är tveksamma till påståendena om deras effekt.

Spelar det någon roll? På Apoteket AB:s sajt ligger förkylningssprejerna tillsammans med C-vitamin och Echinagard under rubriken Lindrar förkylning. Är det harmlöst med relativt tvärsäkra uttalanden om verkan men utan övertygande bevis? De tycks ju inte farliga. De gör ingen illa. Det värsta som kan hända är att de inte funkar. Och en vanlig förkylning går ju som bekant över av sig själv.

En enhetschef på Läkemedelsverket, intervjuad i denna veckas pappersutgåva, konstaterar att verket har över en halv miljon produkter på marknaden att övervaka. När beslut om vilka produkter som ska bli föremål för tillsyn ska tas utgår man från risk. Då kan sprejen som lovar kortare förkylning ställas mot diagnostik av cancer när verket prioriterar. Det framstår som helt rimligt att man då väljer att granska produkter där konsekvenserna blir stora om de inte funkar.

För apoteken återstår dock att fundera över om konsumenternas förtroende kan vara det som skadas mest. De kedjor som nu vill fokusera på att ge råd om hälsa är beroende av att kunderna litar på det som apoteksanställda säger. Lovar man att produkterna som säljs genomgått kvalitetskontroll gäller det att leva upp till det. Och vara överens med kunden om vad kvalitet betyder.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev