Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Lappa och laga är bättre än ingenting

Publicerad: 4 Mars 2015, 07:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Sjukvård är komplex verksamhet. Från utsidan av vårdapparaten kan det ibland vara svårt att förstå hur komplex insidan är. När arbetssätt behöver ändras måste den som vill göra om tvinga sig att förenkla.

Ett sådant förenklingsförslag kommer nu, och går ut på att inne­hållet i patientens journal ska bli mer lät­till­gängligt. Socialstyrelsen presenterar i en rapport till regeringen en modell som går ut på att införa en id-märkning för patientens vårdprocesser. När han eller hon söker första gången för något, säg en axel som gör ont, märks detta upp som ett hälsoärende och därefter kan vårdpersonal som träffar patienten söka på all information om just den onda axeln. På så vis ska en läkare som jobbar i journalen kunna sortera bort all information som är onödig. Med ett klick.

Lockande? För den som ofta möter äldre patienter med många åkommor och förskrivna läkemedel, skulle säkert möjligheten att slippa se allt i journalen kunna underlätta.

Å andra sidan, är det inte att ta hand om den komplexa helheten som är just vårdens uppgift? Finns det en risk – när man märker upp, rensar ut och förenklar – att man missar saker som trots allt var relevanta för den onda axeln?

Det är föredömligt att med process-id försöka få bukt med konsekvenser av ymnig dokumentation. Men om man upplever att journalen innehåller onödig information är det nödvändigt att ställa sig frågan: varför gör den det? Hur kan vi se till att bara det väsentliga är med, uttryckt i termer som alla begriper och använder likadant? Det är naturligtvis ett hästjobb.

Kloka människor har talat om detta i åratal, små försök här och där lyser upp som flammor i mörkret där kryssrutor ersätter den löpande texten. Men det stannar där. Uppdraget är för stort, för nationellt, för oformligt.

När vårdens organisation blir ogenomtränglig och obegriplig för patienterna då införs kontakt­sjuk­sköterskor. När journalen blir full och svårläst, vill man testa process-id. Att bättringsmåla är lämpligare än att göra ingenting alls, men att gå ner till grunden, ta bort den gamla tapeten, spackla, sandpappra och börja om vore strået vassare.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev