Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Oskyddade samtal bryter tilliten mellan vårdapparat och patient

Publicerad: 19 februari 2019, 09:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Förtroende kan ta år att bygga upp men bara sekunder att rasera. I sjukvården gäller detta inte bara mellan vårdpersonal och patient i det enskilda mötet, utan också mellan vårdapparaten och medborgaren i stort. För att behandlingar och råd ska fungera är ömsesidig tillit också helt nödvändig. Både på kort och lång sikt.

I det sammanhanget är Computer Swedens avslöjande nästan svårt att helt ta in. Att miljontals inspelade samtal från patienter till 1177 legat ute på nätet på en oskyddad webbserver. 2,7 miljoner samtal från personer i Sörmland, Stockholm och Värmland som själva eller för anhörigas räkning bett om råd och berättat om symtom och farhågor.

När detta skrivs är frågorna fortfarande fler än svaren. Hur länge har ljudfilerna legat där? Hur kan det komma sig att dessa sekretessbelagda samtal, enligt granskningen, inte ens skyddats av ett enkelt lösenord? Är det ett enskilt misstag eller den berömda toppen av ett isberg?

Som ett resultat av Computer Swedens frågor är nu ljudfilerna inte längre tillgängliga på nätet. Det är alltid klurigt med historier som andra medier har svårt att kontrollera och följa upp. Men de uppgifter som hittills publicerats är tillräckligt allvarliga för att kräva full och omedelbar transparens.

Nu måste inblandade parter skyndsamt lägga alla kort på bordet. Det är nämligen inte lite som behöver redas ut. Kedjan är lång och ihop--länkad av leverantörer och under-leverantörer. Och i varje del finns nya frågor om analyser och ansvar.

Regionerna i Stockholm, Södermanland och Värmland låter företaget Medhelps personal svara på samtalen till 1177, men under obekväm arbetstid är det ofta underleverantören Medicall i Thailand som svarat. Och det företaget har, av allt att döma, använt ett molnbaserat telefonsystem från ett svenskt företag vid namn Voice Integrate Nordic AB. En representant för den tjänsten uppger för SVT att en server som används som intern backup på något sätt blivit tillgänglig på internet. Frågorna hopar sig.

Har regionerna ställt tillräckligt höga krav på leverantörer och underleverantörer? Har inblandade företag inte levt upp till de krav som ställts? Hur påverkas förtroendet för vården av det som hänt?

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev