Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Plastkort i fickan påminner om att patienten ska vara i fokus

Publicerad: 11 februari 2015, 10:48

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


På vårdcentralen City i Eskilstuna har personalen sin framarbetade värdegrund på ett litet plastkort i fickan, så att de ständigt påminns om att sätta patienten i fokus. Att verkligen sätta patienten just där – i fokus, i centrum – är den viktigaste uppfordran som svensk hälso- och sjukvård står inför.

Det är svårt därför att det kräver attitydförändringar av mycket stora grupper i sjukvården, och nya arbetssätt inom organisationerna där personalen jobbar.

Det är svårt därför att sjukvården har en sedan länge uppbyggd tradition av att sortera in patienterna i snäva specialiteter och ansvarsområden mellan yrkesgrupper, trots att många sjuka inte alls passar in där.

Det är svårt därför att läkare och sjuksköterskor som försökt slå ut väggar i trånga system för att göra det bästa för sin patient varken har möts av tacksamhet eller flexibilitet från den egna organisationen.

Det är svårt därför att politiker som insett vilka konsekvenser bristerna i kontinuitet får många gånger har svarat med att vilja tygla, detaljstyra och tvinga fram lösningar utan att visa professionerna förtroende.

Lyckligtvis är utvecklingen med att vända vårdens tankemönster redan i full gång. Tillräckligt många goda exempel lyfts nu fram, från dem som börjat, dem som kommit en bit på vägen, dem som alltid på allvar jobbat utifrån patientens behov och nu fått luft under vingarna.

Förra veckan hörde jag på Primärvårdens dag verksamhetschefen Irene Bävman Fjäll och distriktssköterskan, tillika kvalitetssamordnaren, Linda Lännerström vid vårdcentralen City i Eskils­tuna berätta om den färd de påbörjat. Deras patienter talar 72 språk. De har skapat patientråd, frågat ut patienter i telefonintervjuer, bjudit in kroniker och hjälpt patienter förbereda sina besök och att efteråt komma ihåg vad som blev sagt. Personalen började sin attitydresa i ”patienterna måste engagera sig mer” och har nu nått fram till ”vi måste släppa in patienterna”. Det låter enkelt, men är svårt.

Det är glädjande att många nu vill välja denna väg framåt för att förbättra svensk hälso- och sjukvård. Låt oss hoppas att de som packar matsäcken och ger sig iväg möter en utrullad röd matta och applåder, snarare än klåfingrig detaljstyrning.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev