Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Twitterdebatt om svårigheten att säga nej till beställarna

Publicerad: 28 mars 2017, 10:44

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Förra veckan skrev jag om problemet för samhället att ha råd med nya behandlingar som förlänger livet för patienterna. På dagensmedicin.se skrev signaturen Annika en kommentar under mitt inlägg för att ge sin syn på hur dyr vård kan ges till dem som verkligen behöver det.

Hon skrev att hon jobbade i primär­­vården: ”Varje dag ser jag hur oerhört mycket resurser som läggs på fullständigt onödiga undersökningar – det finns ingen egentlig medicinsk indikation för dem, men patienterna vill ha dem. Jag ser ofta i remisser och journal­texter hur indikationen för röntgen­undersökningar är att ’patienten önskar’. Varje dag ser jag i min tidbok att patienter kommer till mig, inte för att sköterskan har bedömt att det behövs medicinskt, utan för att patienten ’önskar’. Med det ekonomiska styr­system vi har, där vårdcentralens budget beror av hur många patienter som listar sig på centralen, hur populär ­den är, så är det viktigt att hålla kunden nöjd. Alltså får man som man vill, oavsett om man behöver det eller ej.”

Jag skickade ut en fråga på mikro­bloggen twitter – var det fler allmänläkare som kände igen sig i detta? Ja, det fanns både läkare och sjuksköterskor som upplevde krav från (vissa) patienter som inte var rimliga, och att (vissa) kollegor inte höll emot dessa krav. Andra invände att det är svårt för patienterna att bedöma vad som är rimligt eller inte; de måste kunna lita på att vårdpersonalen gör det och förklarar varför.

I diskussionen framkom också argument om att det tar längre tid att pedagogiskt göra tydligt för patienten varför röntgen eller antibiotika eller remittering till specialist inte är påkallat i det specifika fallet, än att bara passa vidare eller skriva ut. Återkommande påpekades att den rådande arbetssituationen, ersättningssystemen, krav från beställare och chefer gör att vårdpersonal upplever det svårt att ta sig tiden att göra ”rätt” för patienten.

Utan att komma nära någon lösning så gjorde den här diskussionen, och de som under flera dagar deltog i den, mig glad av flera skäl. Den påminde mig om att det går att föra en respektfull dialog med flera infallsvinklar på litet utrymme i sociala medier. Och den visade upp engagerade vårdprofessioner som försöker göra sitt bästa i vardagen. Jag tror lösningarna finns hos er.

Toppen
Att barnläkaren Jonas F Ludvigsson, vinnare av Dagens Medicins stora debattpris, i en välskriven text på Aftonbladets debattsida för fram de viktiga medicinska argumenten för att förlossningar på små orter ibland gör bäst i att stängas.

Botten
Att många av klagomålen som nått patientnämnden i Skåne gäller patienter som är oroliga för att deras cancerdiagnos försenats. Det uppger Sveriges Radio P4 Malmöhus. Lång väntetid till röntgen eller bristande läkarkontinuitet pekas ut som orsaker.

CHRISTINA KENNEDY

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News