Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Kommunikation i sjukvården

Kommunikation i sjukvården - verktygen som gör dig till patientens guide

Vår kunskapsdag om kommunikation i sjukvården ger dig både inspiration och praktiska verktyg för att göra patientlagens bokstav till något som blir till värde för patienten i sjukvårdens vardag.

Kommunikation är vårt starkaste verktyg när sjukvården ska bli en guide i sin relation till patienten. Maktbalansen mellan patienterna och sjukvårdens olika professioner är på väg förändras, med stöd i den nya patientlagen som ställer helt nya krav på information, delaktighet och individuell planering.

Vår kunskapsdag om kommunikation i sjukvården ger dig både inspiration och praktiska verktyg för att göra patientlagens bokstav till något som blir till värde för patienten i sjukvårdens vardag.

Program

  • 9.00

    Registrering och frukost.

  • 9.30

    Välkommen.

    Dagens Medicins moderator inleder programmet.

  • 9.40

    Vad säger lagen om information till patienten?

    I patientlagen, som trädde i kraft den 1 januari 2015, finns regler om information, samtycke, delaktighet, fast vårdkontakt och individuell planering. Hur ska lagens bokstav tolkas i sjukvårdens vanliga vardag? Räcker det med en informationslapp i väntrummet? Hur kan man utifrån patientlagen arbeta med bemötande och kommunikation som ökar kvaliteten i mötet med patienten.

    Nicole Silverstolpe, chef för programkontoret, Södersjukhuset.

  • 10.20

    Värdeskapande kommunikation – att förmedla det som är viktigast för mottagaren.

    En introduktion till kommunikationens grunder. Hur ska man göra för att nå ut med sitt budskap, hur vet vi att informationen når fram och vilka kommunikationsverktyg och -plattformar kan vi arbeta med?

    Anna Saxberg, senior konsult, projektledare, Gullers grupp. Anna har mer än tio års erfarenhet av varumärkesutveckling och kommunikation och har tidigare varit universitetsadjunkt vid Mittuniversitetet, där hon undervisade i bland annat strategisk kommunikation.

  • 11.30

    Kort paus.

  • 11.45

    Patienterna: Så vill vi kommunicera med sjukvården.

    En av Sveriges vassaste patientorganisationer inom opinionsbildning och kommunikation är Mag-tarmförbundet, med många unga medlemmar. Hur kommunicerar man kring sjukdomar som kronisk förstoppning, uppblåst mage, tarmcancer och inflammatorisk tarmsjukdom? Vad är viktigt för patienterna att veta som sjukvården kan ge stöd med, och på vilket sätt? 

    Wictoria Hånell, kanslichef, Mag-tarmförbundet.

  • 12.15

    Lunch.

  • 13.15

    Ställ frågor och lyssna – hur kan vi bli bättre på att förstå patientens behov?

    Britt-Marie Ahrnell berörde många människor med sin debattartikel ”Vem tar ansvar för min mans cancer?”, som visade en bild av en sjukvård med kroniskt stuprörssyndrom och kontaktfobi. I sin yrkesroll utbildar Britt-Marie Ahrnell i konsten att ställa rätt frågor och lyssna bättre – för att därigenom förstå människors situation, behov och önskningar. Här delar hon med sig av sin expertkunskap utifrån sina egna erfarenheter som anhörig.

    Britt-Marie Ahrnell, konsult, Ahredo.

  • 14.00

    Den digitala omställningen, så påverkar det kommunikationens möjligheter. I praktiken från Örebro kommun.

    En stor del av all kommunikation sker i dag på mobila plattformar och i sociala mediekanaler. Den digitala transformationen innebär både möjligheter och utmaningar. Hur gör Örebro kommun när de arbetar om sina webbplatser och anpassar till ett mobilt beteende? Hur skapar man en information- och kommunikationskanal som utgår från vad användarna behöver? Vilka är de dagliga rutinerna som säkerställer att man har rätt fokus.

    Kia Lagerqvist, utvecklingsstrateg och produktägare för orebro.se, Örebro kommun.

  • 14.45

    Kaffe med tillbehör.

  • 15.15

    Kommunikation i den personcentrerade cancervården. I praktiken från Sahlgrenska universitetssjukhuset.

    Hur ska sjukvården kunna ge bra information till patienter som drabbas av en livshotande cancersjukdom, som kräver tuff behandling? Det är utgångspunkten i en pågående studie vid Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet. Målet är att hitta former för information och kommunikation som ger patienterna stöd under behandlingen, både inför, under och efteråt, och som främjar återhämtningen och välbefinnandet från diagnos, under och efter behandlingen.

    Matilda Örn, specialistsjuksköterska, kirurgmottagningen/avd 351 A, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Östra sjukhuset.

  • 15.45

    Samtal pågår – förutsättningar för en bra dialog mellan sjukvårdens professioner, patienter och anhöriga.

    En kunnig och delaktig patient är en förutsättning för att vården ska bli framgångsrik. Det i sin tur förutsätter en fungerande dialog mellan patient och vårdgivare. Man vad händer i samtalet och vad avgör om kommunikationen ska bli bra eller dålig?  Det har forskare vid Göteborgs universitet och universitetet i Stavanger studerat genom att göra analyser av samtal mellan sjukvårdspersonal, patienter och anhöriga. Deras kunskaper förs nu vidare, bland annat inom området patientundervisning.

    Febe Friberg, professor i omvårdnadsvetenskap, Universitetet i Stavanger.

  • 16.30

    Kunskapsdagen avslutas.

Information

  • När:
    1 juni 2016
  • Sista anmälningsdag :
    30 maj 2016
  • Plats:
    Finlandshuset, Sibeliussalen
  • Adress:
    Snickarbacken 5, Stockholm
  • Pris:
    Ordinarie pris för dig som är anställd eller förtroendevald i sjukvården: 4995 kronor + moms. Pris för övriga: 5995 kronor + moms.
  • Kontakt:
    Niklas Hargell
    niklas.hargell@bbm.bonnier.se
    070-4557263
  • Arrangör:
    Dagens Medicin Agenda
  • Utställarinformation:
    Annika Östholm
    annika.ostholm@dagensmedicin.se
    0706697940

Våra seminarier

Våra utbildningar

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier