Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Kunskapsdag om läkemedelsbranschen och patientpåverkan

Kommunicera läkemedel med patientnyttan i centrum

Förut var läkarna företagens viktigaste målgrupp, sedan beslutsfattarna och betalarna. Nu är patientnyttan kärnan i läkemedelsföretagens marknadsstrategier. Den enskilde patienten blir både kravställare och ambassadör.

  • Hur ser patientorganisationer och patienter på den nyvunna uppmärksamheten?
  • Har företagen hängt med i den digitala utvecklingen?
  • Vilka verktyg finns för trepartssamarbeten?

Välkommen till Läkemedelsmarknadens och Dagens Medicin Agendas kunskapsdag om kommunikationsutmaningar för läkemedelsbranschen, med patienten i centrum.

Seminariet är fullbokat!

Preliminärt program

  • 9.00

    Registrering och kaffe 

  • 9.30

    Dagens moderator Per Hånell, projektledare på Dagens Medicin Agenda, inleder dagen

  • 9.45

    Vägval i läkemedelsbranschens strategiska kommunikationsarbete.

    Den digitala tekniken har förändrat spelplanen och stärkt dialogen mellan bolag och patient. Hur kan man genom modern kommunikation skapa ett mervärde för individer?  

    Malin Parkler, vd, Pfizer Sverige

  • 10.15

    Så använder du native advertisement och content marketing i kommunikationen.

    Vad betyder begreppen och hur används verktygen på bäst sätt? Hur bygger man en långsiktig digital marknadsstrategi med hjälp av det nya sättet att distribuera?

    Frida Hellgren, Digital Advisor, Carat.

  • 10.45

    Kort paus

  • 11.15

    Case 1: ”Psoriasiskoll” – en kampanj på flera nivåer

    Möt en framgångsrik mediekampanj med tre parter under ett helt år. Hur gjorde man för att alla skulle känna sig delaktiga och hur förmedlade man ett budskap från många avsändare till flera målgrupper samtidigt utan att tappa fokus?

    Ann-Charlotte Beckman, vd, Netdoktor och Veronika Lindberg, ombudsman Psoriasisförbundet. Åsa Wallin, Patient Relation Manager, Abbvie.

  • 11.45

    Case 2: Vad säger den ideella sektorn ja eller nej till?

    Vilka skillnader och likheter råder mellan förbund och fond? Hur ser man på samarbete med läkemedelsbranschen och vilka erbjudanden säger man ja eller nej till? Finns det en motsättning mellan insamling, medlemsvärvning och opinionsbildning?

    Pär Hommerberg, insamlingsansvarig företagssamarbete från Riksförbundet HjärtLung och Anna Fredholm, HjärtLung-fonden.

  • 12.15

    Lunch

  • 13.00

    Från Goliat till Davidar – så kan läkemedelsbranschen och patientorganisationerna lyfta fler pr-perspektiv

    Konkreta tips på hur läkemedelsbranschen och patientorganisationer kan vidga perspektiven i både traditionella och digitala kanaler.

    Lisa Blomqvist, pr-konsult, Westander, politik och opinion.

  • 13.30

    Hur ser industrin på trepartssamarbeten och patientens delaktiget i utvecklingen av digitala lösningar?

    Industrins dialog med patientorganisationer och patienter. Har alla medborgare blivit amatörläkare – och kan man dra nytta av det nya IT-intresset för hälsa?

    Theresia Bredenwall, kommunikationsdirektör, Abbvie.

  • 14.00

    Kaffe med tillbehör

  • 14.30

    Hur ser myndigheterna på utvecklingen?

    Maria Bjurö, kommunikationschef och Sophia Brodin, enhetschef, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. 

  • 14.45

    Professionen och patienten – vad är utmaningarna i kommunikationen?

    Ett samtal om vilken information profession och patienter behöver från läkemedelsindustrin, hur kontakterna kan utvecklas och på vilka områden. 

    Fredrik Löndahl, ordförande Diabetesförbundet, Magnus Löndahl, överläkare, Skånes universitetssjukhus.

  • 15.15

    Paneldebatt: Patienternas relation till läkemedelsindustrin - möjligheter, risker och begränsningar.

    Cecilia Gomez, förbundsdirektör, Diabetesförbundet, Magnus Löndahl, överläkare, Skånes universitetssjukhus, Malin Parkler, vd, Pfizer Sverige, Maria Bjurö kommunikationschef, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Stig Nyman, ordförande Handikappförbunden, Jonas Vikman, samhällspolitisk chef, LIF, de forskande läkemedelsföretagen 

  • 15.55

    Moderator summerar dagen.

  • 16.00

    Dagen avslutas

Information

  • När:
    1 december 2016
  • Målgrupp :
    Läkemedelsföretag, patientorganisationer samt anställda i sjukvården.
  • Sista anmälningsdag :
    29 november 2016
  • Plats:
    Kreugersalen,Tändstickspalatset.
  • Adress:
    Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm
  • Pris:
    6 450 kronor + moms. Deltagare från patientorganisationer och sjukvård får 50 procent rabatt.
  • Kontakt:
    Johanna Andersson
    johanna.andersson@bbm.bonnier.se
    073 - 558 75 67
  • Arrangör:
    Läkemedelsmarknaden och Dagens Medicin Agenda
  • Utställarinformation:
    Annika Östholm
    annika.ostholm@dagensmedicin.se
    070-669 79 40

Våra seminarier

Våra utbildningar

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!

Våra seminarier