Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Fisk löste inte mysteriet med nyttiga medelhavsdieten

Publicerad: 23 juni 2009, 23:01

Vilka komponenter i den omtalade medelhavsdieten är det som bidrar till förlängd livslängd? Svaret är inte fisk, enligt en ny studie. (Ny version 21.05, 24 juni)


Den så kallade medelhavsdieten kännetecknas av ett lågt intag av kött, mejeriprodukter och alkohol, samt ett högt intag av bland annat grönsaker, frukt, spannmål, olivolja och fisk.

Sedan tidigare finns ett känt samband mellan kostintag enligt medelhavsdieten och förlängd livslängd jämfört med intag enligt andra typer av dieter.

Grekiska forskare har nu försökt ta reda exakt vilka komponenter i medelhavsdieten som har mest gynnsam effekt på livslängden. De analyserade enkätsvar om kostvanor från 23 249 grekiska män och kvinnor som ingår i den europeiska Epic-studien om kosthållning och cancerrisk.

Varje person fick en poäng baserat på konsumtionen av nio olika komponenter i medelhavsdieten. Om intaget av en speciell komponent var högre, och i vissa fall lägre, än medianvärdet för intag av den aktuella komponenten fick personen en poäng. För etanolkonsumtion gällde att en poäng gavs om intaget var mellan 10 och 50 gram för män och mellan 5 och 25 gram för kvinnor.

Alla poäng summerades och totalpoängen för varje person kunde således bli i intervallet 0–9. En person ansågs leva efter medelhavsdieten om totalpoängen var 5 eller mer.

Efter i genomsnitt 8,5 års uppföljning konstaterar forskarna att personer som höll sig till medelhavsdieten hade dött i mindre utsträckning jämfört med dem som inte levde enligt medelhavsdieten. För varje ökning med 2 poäng enligt den använda skalan minskade risken att avlida under uppföljningsperioden med 14 procent.

När forskarna analyserade de enskilda komponenternas betydelse för kopplingen mellan medelhavsdieten och minskad risk att dö föll måttlig alkoholkonsumtion ut som mest viktig för det observerade sambandet.

Därefter kom låg konsumtion av kött och köttprodukter, högt intag av grönsaker, högt intag av frukt och nötter, högt intag av enkelomättat fett jämfört med mättat fett samt högt intag av baljväxter.

Hög konsumtion av spannmål och låg konsumtion av mejeriprodukter var inte kopplade till ökad livslängd. Högt intag av fisk var däremot kopplat till en minskad livslängd. Detta senare samband var dock inte statistiskt signifikant.

Bakom studien, som i dag, onsdag, publiceras online av tidskriften British Medical Journal, står forskare verksamma vid universitetet i Aten, Grekland, och vid Harvard School of Public Health i Boston, USA.

British Medical Journal, publicerad online 24 juni 2009

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev