Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Halverad svarstid när bilarna själva ringer 112

Publicerad: 25 oktober 2016, 07:25

Om ett par år ska bilar själva kunna ringa SOS Alarm vilket kan spara tusentals liv. Men det innebär också att SOS Alarm på sikt får tiotusentals extra samtal per år.


Ämnen i artikeln:

Ambulanssjukvård

EU har beslutat att alla nya bilar ska vara utrustade med systemet Ecall från våren 2018. Det gör att bilarna automatiskt ringer en larmcentral när en olycka inträffat. Samtalen ska också innehålla data som exempelvis geografiska koordinater, fordonstyp och krockvåld.

– En stor fördel är att vi får en exakt position om var olyckan har inträffat. Att kunna positionera exakt är ett moment som ibland kan ta lång tid, säger Gunnar Bergström, chef för tjänsteutveckling på SOS Alarm.

I EU:s beräkningar kan svarstiden halveras på landsbygden och minskas med 40 procent i bebyggda områden. Det är något som tros spara omkring 2 500 liv inom EU varje år.

Men utomlands har det uppstått farhågor om att larmcentraler kan överösas med samtal eftersom bilarna kan larma även om det inte uppstått en olycka med risk för skada, till exempel vid parkeringsolyckor eller häftiga inbromsningar.

Oavsett om man räknar med dessa felaktiga samtal eller ej, kommer att innebära en ökad volym för SOS Alarm. Det blir det sannolikt 25–30 000 Ecall-samtal att hantera för SOS Alarm varje år, när fordonsflottan i stort är utbytt om 15 år, säger Gunnar Bergström. Men det är inget som oroar honom.

– Visst blir det fler. Men vår bedömning är att de positiva effekterna överväger. Sett till det stora sammanhanget, och att vi tar emot tre miljoner 112-samtal redan i dag, så är ökningen hanterbar.

Men det kommer ändå behövas en resursförstärkning på längre sikt. Och då ska man också komma ihåg att nyligen gick SOS Alarms vd Maria Khorsand och Claes Eliasson, verksamhetschef för Alarmering och beredskap, ut i en debattartikel och varnade för underdimensionerad personalstyrka.

Regeringen har aviserat ett tillfälligt påslag på 15 miljoner nästa år, som bland annat ska användas för införande av Ecall.

– Men det kommer över tid inte att täcka det resursbehov vi har för att möta den ökade volymbelastningen när det gäller 112-samtal i stort. Redan nu behöver vi en betydande resursförstärkning när det gäller antalet 112-operatörer i Sverige, säger Gunnar Bergström.

Ecall

Vid en olycka ska en Ecall-utrustad bil automatiskt ringa närmsta larmcentral och skicka data såsom GPS-koordinater. Det ska också gå att göra manuella samtal genom en knapp i bilen.

Systemet finns redan i vissa bilar och på vissa motorcyklar, och ska på sikt även finnas i tunga fordon.

SOS Alarm ska vara beredda att ta emot Ecall-samtal oktober 2017.

Omkring 16 000 trafikolyckor inträffar varje år i Sverige, vilket inkluderar alla fordonstyper.

SOS Alarm har årligen totalt en ersättning på 210 miljoner, varav den fasta grundersättningen utgörs av 178, vilket varit densamma sedan 2006.

Källa: EU-kommissionen och SOS Alarm

JESPER CEDERBERG

Ämnen i artikeln:

Ambulanssjukvård

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev