Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Allmänmedicin

Han tar värdegrunden ut på vårdgolvet

Publicerad: 15 december 2017, 13:39

Hur lever man efter sin värdegrund? Den frågeställningen försöker verksamhetschefen Niklas Föghner dagligen att jobba med tillsammans med sin personal på Vimmerby hälsocenter.


Ämnen i artikeln:

Landstinget i Kalmar län

När Dagens Medicin får kontakt med Niklas Föghner i en lucka mellan dagens åtaganden har han precis gått igenom resultatet för 2017 års medarbetarenkät på Vimmerby hälsocenter. Det som till en början var en gnagande oro förbyttes till lättnad när han ögnade genom siffrorna. Kurvan för det håll­bara medarbetarengagemanget har pekat uppåt i enkäterna sedan Niklas Föghner tillträdde, och mätningen i år visar att trenden är intakt.

– Det tyder på att det här håller över tid. Om man jämför med tidigare så var det mer uppdelat på olika mottagningar. Det var väldigt god ordning och reda och det har bi­behållits, men det som har gett det här lilla extra är att vi har pratat om varför vi är på jobbet och hur vi ska vara för att verkligen trivas ihop.

Det han syftar på är värdegrundsarbetet som bedrivs på hälso­centralen och som utgår från de värdeord som Landstinget i Kalmar län kommunicerat. Orden öppet, ­engagerat och kunnigt ska genomsyra vården och leda till landstingets vision om ”ett friskare, rikare och tryggare liv”.

Efter att Niklas Föghner tog över jobbet som verksamhetschef 2011 har han satt sig ner med personalen för att tillsammans plocka ner de över­gripande orden och göra dem begripliga i det dagliga arbetet.

– Vi har bland annat sagt att för att verksamheten ska vara öppen är det viktigt med högt i tak och att man inte pratar bakom ryggen på någon. Att man kommunicerar direkt med den det berör är att applicera det värdeordet, säger han.

Den som avviker från de gemensamma reglerna brukar han ta ett feedbacksamtal med. Själv försöker han föregå med gott exempel och till sin hjälp för att tillämpa värde­grunden finns riktlinjer för både honom och medarbetarna. Ett dokument som han ofta bläddrar i.

– Jag som chef försöker exempelvis att undvika mejl och i stället gå till den personen som jag vill prata med, då bygger man relationer och man får en ögonkontakt och handskakning. Det är så lätt att sitta på sitt kontor och bara dra iväg ett mejl.

Antalet personer som listat sig på hälsocentret har ökat från 14 900 år 2012 till 15 580 i år och undersköterskan Ann-Katrin Klaesson upplever att det har blivit bättre stämning de sista åren.

– Ja, på det viset att medarbetarnas synpunkter tas tillvara mer än de gjorde tidigare. Det arbetas mer med det. Sedan sitter vi ju inte och ägnar så mycket tid åt värdegrunden men den finns alltid i våra bakhuvuden.

Mycket av det som sägs ska prägla verksamheten kan tyckas banalt och som ryggmärgsmässigt borde sitta sedan skolåldern, som att personalen ska bemöta var­and­ra trevligt. Ändå är det något som tas upp på möten och rekryteringssamtal.

– Jag tror att i det enkla så hittar man det stora. Det här är ju sunt bondförnuft egentligen men att påminna om det här ofta tror jag är viktigt. Värdegrunden får aldrig bara bli ord på ett papper, säger Niklas Föghner.

ADAM WENELL

Ämnen i artikeln:

Landstinget i Kalmar län

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev