Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Allmänmedicin

Här väljer patienterna chatt framför drop in

Publicerad: 5 Februari 2020, 05:00

”I Stockholm har det i flera år kommunicerats att tillgänglighet är lika med fysiska läkarbesök. Det tänket kommer att ta lite tid att ändra”, säger verksamhetschef Susanne Carlgren (mitten). Här med distriktssköterskan Anna Ramick (t v) och Julia Schou, allmänläkare.

Foto: Johanna Lundberg/Bildbyrån

Med drygt 27 000 listade patienter och ett hundratal anställda är Ringens Vårdcentral i Stockholm en av landets största. Ändå kommer bara runt 25 patienter till drop in-mottagningen varje dag.


Ämnen i artikeln:

Capio ABRegion Stockholm

Så har det inte alltid varit. För mindre än två år sedan hade vårdcentralen, som drivs av Capio, uppåt 150 drop in-besök varje dag. Medarbetarna gick på knäna och alla väntrum var packade med frustrerade patienter som kunde få vänta i timmar på att träffa en läkare.

Verksamhetschef Susanne Carlgren insåg att någonting måste förändras.

– Vi hade en stor, osorterad drop in som vi ofta fick stänga i förtid. Det blev en slags samvetsstress hos personalen och vi visste inte riktigt om det var rätt patienter som vi tog hand om, säger hon.

I slutet av 2018 fick vårdcentralen pengar av Region Stockholm till ett pilotprojekt med digifysisk vård. I dag är främsta ingången till vårdcentralen en chatt som patienterna loggar in på via bank-id. De får sedan fylla i ett digitalt frågeformulär kopplat till sökorsak.

– Chatten är asynkron så vi kan ha igång många ärenden samtidigt och hjälpa fler. Vi tar emot alla typer av ärenden som förekommer på en vårdcentral, så vi har cirka 270 olika formulär, säger Susanne Carlgren.

Att chatten är asynkron innebär att kommunikationen inte sker i real­tid, vilket också gör att de deltagare som skriver inlägg har möjlighet att ta lite tid på sig att formulera frågor och svar.

Receptförnyelse är den vanligaste orsaken till digital kontakt. Hosta, öronbesvär, ont i magen, ångest och hudbesvär är andra vanliga skäl.

Sedan starten i december 2018 har över 25 200 patientärenden handlagts i chatten, som bemannas av sjuksköterskor, läkare och psykologer.

– I mitten av januari 2019 stängde vi i princip vårt drop in och styrde hela flödet in i chatten. Det var kanske det mest kritiska momentet. Men folk vande sig ganska snabbt. Vi har fortfarande patienter som droppar in, men i stället för 150 patienter är det kanske 25 per dag, säger Susanne Carlgren.

Hon betonar att ambitionen inte är att lösa en massa saker digitalt, utan att sortera rätt patient till rätt vårdnivå och avlasta läkarna. Tidigare hade läkarna i snitt 14–16 patienter per dag, nu ligger det på 10–12.

– Det övergripande syftet är att vi ska träffa de patienter som verkligen behöver komma hit. Läkarna träffar färre men mer vårdtunga patienter nu, säger Susanne Carlgren.

Det går att fylla i frågeformulären i chatten dygnet runt och på så sätt inleda sin kontakt med vården. Fast den som gör det mitt i natten får vänta på svar.

– Vi lovar patienten att vi svarar mellan 8–15 då vi är bemannade. Vår svarstid ligger i snitt under en halvtimme under den tiden, säger Susanne Carlgren.

Pilotprojektet som finansierar det digitala arbetssättet tar slut den 30 april. Region Stockholm ersätter i dag inte vårdkontakter via chatt. Planen är dock att alla vårdcentraler i regionen ska införa digifysisk vård under 2020. Oavsett hur det blir kommer Ringens Vårdcentral inte att gå tillbaka till det gamla arbetssättet.

– Vi kommer aldrig att kunna backa tillbaka. Det här är en integrerad del av vår verksamhet. Det är så här vi jobbar nu, säger Susanne Carlgren.

Fördelarna med arbetssättet har också börjat att spridas inom professionen.

– Vi hade utlyst en ST-läkartjänst för ett tag sedan. Vi brukar ha två–fyra sökande, nu hade vi 25, säger Susanne Carlgren.

Digifysisk vård

Innebär digital vård när det är möjligt och fysiskt när det behövs. Finns inom Capio på flera platser i landet. Chattkontakt är dock ovanligt i Region Stockholm, enligt Susanne Carlgren, på grund av nuvarande ersättningssystem. I höstas föreslog en statlig utredning att regionerna ska ställa krav på att samtliga utförare i primärvården ska kunna erbjuda digital och fysisk tillgänglighet.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Capio ABRegion Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev