Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Jämtland Härjedalen utökar hälsosamtal

Publicerad: 12 januari 2022, 13:49

Samtliga hälsocentraler i Region Jämtland Härjedalen kommer att erbjuda invånarna riktade hälsosamtal.

Foto: Getty Images

Samtliga hälsocentraler i Region Jämtland Härjedalen kommer att erbjuda invånarna riktade hälsosamtal. Det meddelar regionen efter ett beslut i hälso- och sjukvårdsnämnden.


Ämnen i artikeln:

Toppnyheter SjuksköterskaRegion Jämtland HärjedalenDistriktsläkarföreningenSfamI korthetToppnyheter Allmänmedicin

Redan i oktober 2021 började hälsocentralerna i Åre, Hallen, Järpen, Duved, Svenstavik, Stugun och Hede skicka erbjudande om hälsosamtal till vissa personer. Nu kommer inbjudan att gå till samtliga som fyller 40, 50, 60 eller 70 år under året.  

Läs även: Skånska 80-talister snackar om livsstil 

Syftet med hälsosamtalen från regionens sida är att främja hälsosamma levnadsvanor, förebygga och tidigt upptäcka sjukdom.

”Det finns en nationell modell för vad ett riktat hälsosamtal är, och flera regioner jobbar redan utifrån den. Vi i Jämtland Härjedalen har också valt att vidareutveckla modellen, bland annat genom att erbjuda en webbenkät. Vi har också satt fokus på psykisk hälsa samt ger samtalsledarna utbildning i samisk kulturförståelse, att samtala med tolk och att samtala om våld i nära relationer”, säger Elisabeth Strömblad som är projektledare för införandet av riktade hälsosamtal i Region Jämtland Härjedalen i ett pressmeddelande. 

Satsning på hälsosamtal i Region Stockholm har tidigare fått kritik av bland annat Svenska distriktsläkarföreningen, och Svensk förening för allmänmedicin. Kritiken har bland annat bestått i att evidensen för denna typ av samtal är tvetydig och att det tar tid och att det finns en risk att de främst når redan friska personer.

 

Riktade hälsosamtal

Enligt information från regionen består ett hälsosamtal består av tre delar: Först besöker man hälsocentralen för att ta blodprov. 

Sedan loggar man in på 1177.se och besvarar ett frågeformulär, alternativt på papper för den som saknar e-legitimation.

Därefter bokas ett nytt besök på hälsocentralen då en personlig hälsoprofil skapas utifrån proverna och svaren. Sedan enas samtalsledaren och individen om vilka förändringar hen kan göra för att förbättra sin hälsa.

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Petra Hedbom

Teamledare

petra.hedbom@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev