Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Läkarens två ord: kvitto och sammanfattning

Publicerad: 16 maj 2014, 08:55

När Jan-Helge Larsen talade på Sfam-kongressen framhöll han vikten av att lyssna på patienten.


Jan-Helge Larsen, allmänläkare och föreläsare, inledde en work-shop om konsultationen med att ställa frågor till besökarna om deras egna läkarbesök. Vad tänkte du innan besöket? Var du orolig för någonting? Hade du några önskemål? Hur gick det? Hur kändes det efteråt?

Skälet var att han ville få läkarna att leva sig in i patientens roll. Han lyfte fram risken för att patienten kommer till läkaren med massor av frågor, men kommer av sig helt.

– Hur undviker vi att avbryta. Det är det som är det svåra, sade Jan-Helge Larsen.

Men med två ord i huvudet går det att hamna rätt.

– Ge kvitton på att du hör vad patienten säger och sammanfatta det patienten sagt. Så kvitto och sammanfatta är läkarens två ord, sade Jan-Helge Larsen.

Ett vänligt bemötande redan då läkaren träffar patienten är det första kvittot på att patienten är sedd, framhöll han. Flera exempel på hur läkaren under samtalet kan ge feedback gavs. Att säga till patienten att det är bra att hon eller han har kommit och att bekräfta att det tillstånd som patienten berättar om låter besvärligt, är ytterligare exempel på kvitton som Jan-Helge Larsen förespråkar. Han anser också att det är bra att som läkare uttala att man vill hjälpa patienten.

Relaterat material

”Om någon gör fel vid HLR ska man säga att jag tar över”

Hemtjänstrobot körde inledande ståupp

Ordförande sitter kvar efter tuff omröstning

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev