Allmänmedicin
Min Doktor får kritik för kampanj
Publicerad: 15 februari 2018, 11:57
Foto: Thinkstock, privat, montage
Genom ett samarbete med betaltjänsten Klarna erbjuder nu Min Doktor patienter ett avgiftsfritt vårdbesök.
– Klarnas kunder är vana att shoppa, boka resor och sköta bankärenden på nätet och nu vill vi uppmärksamma dem på att de även kan få primärvård lika enkelt, säger Jonas Bäckström, marknadschef på Min Doktor, i ett uttalande på nätläkarbolagets hemsida.
Klarnas omkring en och en halv miljon användare fick i förra veckan ett erbjudande om ett kostnadsfritt vårdbesök hos Min Doktor. Kostnaden för besöken betalas av Min Doktor och syftet ska enligt företaget vara att ”informera fler om möjligheterna med digital vård, en kostnadseffektiv lösning på de långa vårdköerna”. Patienter som sedan tidigare är patienter hos Min Doktor omfattas inte av erbjudandet.
Sedan Min Doktors erbjudande blev känt har bland andra Anna Nergårdh, regeringens utredare av ”Samordnad utveckling för god och nära vård”, reagerat. Då erbjudandet gäller privat vård omfattas patienterna inte av samma villkor vad det gäller patientförsäkringen via Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, skriver hon på mikrobloggen Twitter.
Enligt Min Doktor får de patienter som väljer att ta del av erbjudandet reda på att det gäller helt privatfinansierad vård i samband med att de knappar in kampanjkoden från Klarna.
”Ok, det är tydligt. Huruvida kampanjkod och sjukvård lirar väl ihop är en annan fråga, men den får en mala vidare på i andra sammanhang.” skriver Anna Nergårdh på Twitter.
Enligt Daniel Persson, affärsutvecklingschef på Min Doktor, står bolaget för en privat försäkring som även täcker de avgiftsfria besöken.