Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Ökning av antalet besök på 1177 Vårdguiden

Publicerad: 8 maj 2015, 05:30

Kim Nordlander, chef för 1177 Vårdguiden.

Foto: Creative Commons

2014 hade 1177 Vårdguiden drygt 70 miljoner besök på nätet, något som ser ut att öka markant under 2015.


Hittills har antalet besök på hemsidan ökat med en miljon per månad under januari till mars jämfört med samma tidsperiod förra året. Om ökningen håller i sig kommer man att ha uppskattningsvis 80 miljoner besök på hemsidan under 2015. 1177 Vårdguiden på telefon tar emot ca 5,5 miljoner samtal per år, en siffra som är relativt konstant.

1177 Vårdguiden har sett en stor ökning av antalet besök under de tre första månaderna i år. Varför?

– Vi tror att det beror på att tjänsten har blivit mer känd och att den är av så god kvalitet att människor litar på informationen de får.

Kan det inte bara vara så enkelt att influensan var värre i år än i fjol?

– Nej, vi ser att vi har samma besöksmönster över de olika åren och vi tror till exempel att det beror på att tjänsten används mer och mer också som referens för media och i andra sammanhang. Då kommer hemsidan högre upp vid googlesökningar. Vi tror också att många av de e-tjänster som finns på hemsidan, till exempel tidsbokning och att man kan få klamydiatest hemskickat gör att användningen ökar.

Tjänsten ägs ju av alla landsting och förhoppningen var att den skulle minska antalet vårdbesök, men det finns inget som tyder på att vårdbesöken har minskat. Har ni i så fall inte uppnått målen?

– Det är riktigt att vi inte har några tydliga samband som pekar på ett minskat antal vårdbesök. Däremot har vi ett antal indikatorer som visar att vi frigör resurser inom vården. Bland annat har vi sett via en frågetjänst att ungefär hälften av de som svarade skulle ha ringt akuten eller en vårdcentral om de inte fått svar via 1177 Vårdguiden. För telefontjänsten har vi liknande återkoppling där en tredjedel uppger att de hade åkt till akuten om vi inte hade hjälpt dem. Vi bygger också ut med fler och fler e-tjänster som minskar trycket på vårdadministrationen. Utan tjänsten skulle trycket på förmodligen vara ännu högre.

Gamla och multisjuka är ju en vårdkrävande grupp som kanske inte utnyttjar internettjänster. Hur ser du på det?

– För äldre utan datorvana är telefontjänsten ett bra komplement. Via sina anhöriga tänker vi oss att den gruppen ändå kommer åt informationen på nätet.

KARIN SVENS

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev