Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Patientens perspektiv bäst när läkare ska neka önskemål

Publicerad: 23 februari 2010, 15:10

Vissa strategier gör det lättare att avvisa olämpliga behandlingsönskemål. Det visar en studie där låtsaspatienter begärde antidepressiva läkemedel.


Forskare vid University of California i San Fransisco i USA har analyserat data från en studie som undersökte hur allmänläkare agerade när patienter ville ha läkemedel mot depression.

Patienter som tränats upp speciellt för studien skickades på totalt 199 besök på vårdcentraler i San Fransisco och New York. Vid besöken klagade de över bland annat trötthet och värk, och begärde att läkaren skulle förskriva något antidepressivt läkemedel. Forskarna analyserade sedan inspelningar av 84 besök där läkarna nekat patientens begäran.

Enligt analysen använde läkarna totalt sex olika strategier för att säga nej.
 I 63 procent av fallen användes en av tre olika strategier som utgick från patientens perspektiv. Ett sådant sätt var att ställa frågor om hur patienten fått kännedom om läkemedlet och varför de trodde att det skulle hjälpa. Ett annat var att uppmana att uppsöka en psykoterapeut och ett tredje att föreslå en annan diagnos än depression.

Vid 31 procent av besöken tog läkarna en mer medicinsk lösning. Antingen genom att i stället förskriva ett sömnmedel, eller genom att besluta om provtagning för att utesluta exempelvis sköldkörtelsjukdom som kan ge liknande symtom.

Patienterna uppgav dock betydligt högre tillfredställelse efter besöken där läkaren utgått från patientperspektiv.

I 6 procent av fallen nekade läkaren patientens önskemål om läkemedel rakt av.

Studien publiceras i det nya numret av tidskriften Archives of Internal Medicine.

Forskarna anser att den visar hur olika strategier kan användas av läkare för att kommunicera om behandling och samtidigt bibehålla en bra relation till patienten, liksom för att minska onödig läkemedelsanvändning. Men de framhåller att läkaren ska välja en strategi som passar det egna sättet att kommunicera.

Läs abstract:

Archives of Internal Medicine 2010: 170; 381-388

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev