Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Privata vårdcentraler är svårare att nå via telefon

Publicerad: 23 augusti 2010, 08:56

Patienter som ringer privata vårdcentraler i Uppland får vänta längre på svar än de som ringer offentligt driva vårdcentraler.


I september 2008 fick över 90 procent av dem som ringde till vårdcentralerna i Sävja, Liljeforstorg i Uppsala och Enköping tala med en sjuksköterska samma dag. Efter att vårdcentralerna privatiserats i början av 2009 besvarades mindre än 80 procent av samtalen samma dag.

Även om siffrorna har förbättrats sedan dess ligger snittet för länets privata vårdcentraler i landstingets telefontillgänglighetsmätningar fortfarande några procent lägre än snittet för offentligt drivna vårdcentraler, rapporterar Sveriges Radio Uppland.

Verksamhetschefen på den privata vårdcentralen i Enköping, Magdalena Sjöholm, säger till Sveriges Radio Uppland att tillgänglighet är en prioriterad fråga.

– Vi jobbar mycket med tillgänglighet och erbjuder drop in-mottagningar, och det kanske har gjort att sköterskorna har prioriterat de patienter som har stått på mottagningen. Men telefontillgängligheten är och kommer att vara ett viktigt och prioriterat område för oss.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev