Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Allmänmedicin

Regionala skillnader inom e-vården

Publicerad: 2 Januari 2018, 08:10

Foto: Thinkstock

Tillgången på digitala tjänster för sjuk- och hälsovård avgörs av var någonstans i landet du bor.


Ämnen i artikeln:

Västra GötalandsregionenLandstinget i Uppsala länLandstinget DalarnaRegion UppsalaRegion SkåneRegion Gävleborg

Det skiljer mycket i vilken utsträckning landsting och regioner använder e-tjänsterna i det nationella samarbetet med Vårdguiden 1177, vilket är avgörande för om de kommer invånarna till del.

– Generellt ser man ett ökat intresse hos alla landsting och regioner, men landstingen har olika förutsättningar bland annat beroende på om de är stora eller små. Införandet av e-tjänster kräver ofta en verksamhetsförändring och det tar också viss tid innan man ser effekt och den fulla nyttan, säger Anne-lie Krook, utvecklingschef på Vårdguiden 1177.

Det handlar mycket om styrning, att se till så att de vårdgivare som är kopplade mot e-tjänsterna följer direktiven. Sett till alla Sveriges landsting utmärker sig Stockholm med tydliga strategiska målformuleringar.

Anne-lie Krook menar att trenden, där fler landsting möjliggör för invånarna att läsa sina journaler digitalt och boka läkartider över webben, driver på utvecklingen i stort. Vissa landsting har också gått steget längre och utvecklat egna mobilappar som vänder sig till patienter, ofta inom specialistvården.

Ett exempel är Gävleborgs landsting som utvecklat en app för unga med adhd som, i stället för att göra fysiska besök och riskera att missa skolan, kan hålla kontakt med vården digitalt. Ett annat exempel är Region Västmanland som tagit fram en app som med stöd av grafiska illustrationer hjälper barn som genomgår en psykiatrisk utredning att förstå var i processen de befinner sig.

– Det kommer upp digitala lösningar för olika typer av patientgrupper: diabetes, astma/kol, och inom det psykiska hälsoområdet, säger Patrik Sundström, programansvarig för e-hälsa på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL

Medan vissa landsting tagit saken i egna händer och utvecklat egna appar och tjänster, uppger andra landsting att man ser positivt på digitalisering men att man inte anser att det är upp till landstingen själva att utveckla dessa tjänster.

Skriften "Vision e-hälsa 2025", utgiven av socialdepartementet och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, slår fast att "År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter". Storslagna ord, men fortfarande finns en hel del att göra.

– Vi har inte legat i framkant. Det finns ett glapp mellan vad invånare förväntar sig och vad offentlig sektor kan erbjuda, säger Patrik Sundström.

Digitalt patientstöd inom vården

TT har kontaktat samtliga landsting och regioner i Sverige och redovisar här några enskilda digitala vårdsatsningar.

Dalarna: Genom appen "Min vård" kan invånare träffa läkare över videolänk och boka fysiska besök hos primärvården.

Gävleborg: Appen "Hipr" underlättar för unga med adhd. Genom att sköta kontakten med vården digitalt slipper de vara borta från skolan.

Uppsala: Appen "Digitala möten" ska erbjuda patienter kontakt med läkare via videolänk och besöksbokning. Appen börjar testas i januari 2018.

Västra Götaland: App som erbjuder kontakt med vårdcentral och läkare över videolänk. Man erbjuder också en rad appar som stöd inom logopedi, provtagning inom gastromedicin och hälsocoaching.

Skåne: Appen Ungdomsmottagningen Online vänder sig till unga i Skåne mellan 12 och 23 år. Här erbjuds drop-in besök med kurator, sjuksköterska och barnmorska.

TOMAS LAUFFS/TT

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev