Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

SOS Alarm slår larm om hårt tryck

Publicerad: 4 oktober 2016, 12:05

Trycket på SOS Alarm har ökat markant och personalstyrkan räcker inte till. Det skriver SOS i debattartikel.


Ämnen i artikeln:

Akutsjukvård

Personalen tar extra pass, kortare raster och ställer in semestrar för att få verksamheten att gå runt, skriver vd Maria Khorsand och Claes Eliasson, verksamhetschef Alarmering och beredskap på SOS Alarm, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Nödsamtalen har ökat med 17 procent på fem år. Förändrad demografi är en stor anledning. Sedan det nuvarande avtalet med staten skrevs 2006 har befolkningen ökat från dryga nio miljoner till nära tio. Och andelen personer över 65 år har ökat med hela 30 procent, skriver debattörerna i artikeln.

Det gör att en helt vanlig lördag i somras kom upp i nivåer som ”tidigare bara har uppmätts på midsommar och nyårsafton”. Förr har sådana toppar i statistiken planat ut, men så tycks nu inte vara fallet, skriver SOS Alarm-cheferna.

Förutom att samtalen blivit fler har de även blivit mer svårhanterliga. En förklaring är att många har mobiltelefoner och ringer in samtidigt i samma ärende. Men det är också fler samtal på andra språk än svenska. Under våren och sommaren har det varit svårt att upprätthålla de svarstider som förväntas, skriver författarna och frågar: ”Är dagens mål, åtta sekunder, en rimlig svarstid och hur ska vi uppnå den?”

Grundproblemet är enligt cheferna att personalstyrkan numer inte räcker till. Men det finns också möjlighet att automatisera mer av arbetet, digitalisera sådant som i dag är analogt, och förbättra samarbetet med ambulans, polis och räddningstjänst. Det kan rädda fler liv. Men dit har man inte kommit, utan det krävs investeringar. ”Det arbetet kan inte vänta längre”, skriver Maria Khorsand och Claes Eliasson.

Ämnen i artikeln:

Akutsjukvård

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev