Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Allmänmedicin

Tekniken i fokus när bröderna startade eget

Publicerad: 24 Augusti 2016, 04:30

Mohammad Al-Saaid och Hammad Al-Saaid driver Riddarens vårdcentral i Akalla, där tekniska hjälpmedel ska underlätta för både patienter och personal.

Foto: Linnea Rheborg/Bildbyrån

När arbetsplatsen inte nappade på digitala lösningar valde läkarbröderna att gå sin egen väg och öppna en egen vårdcentral.


Hammad Al-Saaid är 28 år och hans bror Mohammad Al-Saaid är 29, båda är legitimerade läkare med sikte på specialiseringstjänstgöring i allmänmedicin. Tillsammans har de startat en egen vårdcentral, Riddaren, i avtal med Stockholm läns landstings, SLL. Deras nisch är digitala lösningar i vården, där inspirationen kommer från industrin, bankvärlden och bioduken.

Vi såg filmerna Tillbaka till framtiden och Transformers när vi var yngre och sen växte vi upp och blev besvikna.

– Vi är uppvuxna i en tid där det var mycket fokus på teknologi och framtiden. Vi såg filmerna Tillbaka till framtiden och Transformers när vi var yngre och sen växte vi upp och blev besvikna. En av filmerna utspelar sig under 2015 och vi har inte ens kommit i närheten av det, säger Hammad Al-Saaid.

På den gamla arbetsplatsen växte missnöjet. Enligt Hammad Al-Saaid var både patienter och sjukvårdspersonal frustrerade över att inte kunna kommunicera med varandra annat än per telefon. Och telefonen ringde hela tiden, samtidigt som patienterna upplevde vården som svårtillgänglig.

– Vi föreslog att man kunde digitalisera en del av vårdprocesserna på vårdcentralerna där vi arbetade, men eftersom det saknades ersättningsmodeller fick vi ett nej från arbetsgivarna. Detta rekommenderade vi för fyra, fem år sedan, nu ser vi att digitala besök blivit populära bland privata aktörer.

Nu driver bröderna sin egen vårdcentral och satsar fullt ut på digitala lösningar.

Inom SLL har fyra vårdcentraler fått chansen att testa videobesök och får ersättning för det, men Riddarens vårdcentral omfattas inte av detta.

– Vi har gått minus på de digitala besöken men vi försöker arbeta efter vad patienterna behöver, inte efter hur ersättningsmodellen ser ut. Det är nog det som har gjort att vi har blivit populära bland våra patienter, säger Hammad Al-Saaid.

Bröderna drivs inte av ekonomiska vinster, triggern är i stället att frigöra tid för vårdpersonalen och på så vis öka tillgängligheten för patienterna.

– Just nu har vi en applikation som kallas Helios Care. Där kan patienten skicka meddelanden direkt till läkaren, se sina labbsvar och boka video- och fysiska besök. Och man kan avläsa information om patienten i realtid, exempelvis blodglukos och blodtryck, säger Hammad Al-Saaid.

Hammad och Mohammad Al-Saaid tittar gärna på andra branscher som bankvärlden och industrin när de tänker nytt. I bankvärlden finns säkra system och det vill bröderna ha i sjukvården också, berättar Hammad Al-Saaid och tillägger att många vårdutövare är rädda för nya lösningar trots att patienterna efterfrågar det.

– Som tur är ser vi en förändring i attityd, även från landsting och politiker, som ser att det är någonting som man behöver göra.

Vad tycker personalen om att jobba på det här sättet?

– Det har varit en utmaning att rekrytera rätt personal till oss, mestadels på grund av att många känner sig trygga i att jobba så som de är vana vid från andra vårdcentraler. När vi väl har hittat personal har det varit svårt att ändra tankesättet, att alltid utgå ifrån patienten.

Vårdcentralen Riddaren

Riddaren öppnade i maj 2015.

I dag arbetar fem specialistläkare och tre distriktssköterskor på vårdcentralen.

Man har nästan 4 500 listade patienter.

Applikationen Helios Care är ännu i en betaversion och används av omkring 20–30 procent av patienterna. När Helios Care når en CE-märkning är förhopp­ningen att kunna sälja den till andra vårdcentraler.

VICTORIA MAAHERRA

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev