Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Allmänmedicin

Telefonstöd minskade drickande

Publicerad: 8 juli 2014, 15:30

Alkohollinjen lyckas i många fall hjälpa personer att minska sitt alkoholintag, enligt en studie.


191 personer som ringde Alkohollinjen för första gången mellan 2009 och 2011 deltog i studien, som utförts av från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, Stockholms läns landsting. När deltagarna följdes upp ett år senare hade de minskat sina poäng enligt bedömningsmetoden Alcohol Use Disorders Identification Test, AUDIT, till hälften.

Baserat på deltagarnas AUDIT-poäng var 68 procent av männen och 57 procent av kvinnorna som deltog i studien möjligtvis alkoholberoende när de först ringde Alkohollinjen. Vid uppföljningen hade andelen män som var beroende minskat till 18 procent och andelen kvinnor till 20 procent.

– Studien visar att man med goda resultat kan använda telefonrådgivning för att nå personer alkoholproblem, säger Nelleke Heinemans, folkhälsovetare vid Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, och studiens huvudförfattare, i ett pressmeddelande från Stockholms läns landsting.

Studien har publicerats i Substance Abuse Treatment, Prevention and Policy och på Folkhälsoguidens hemsida.

Läs studien här:

Nelleke Heinemans med flera. An evaluation of long-term changes in alcohol use and alcohol problems among clients of the Swedish National Alcohol Helpline. Substance Abuse Treatment, Prevention and Policy, publicerad online den 3 juni 2014. DOI: 10.1186/1747-597X-9-22

ELSA TORELL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev