Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Allmänmedicin

Vårdcentraler i Jönköping knyter avtal med e-tjänst

Publicerad: 3 december 2015, 06:10

APPLIKATION. Region Jönköpings län erbjuder vård via applikation i telefonen eller på surfplattan.

Foto: photos.com

Tre vårdcentraler i Region Jönköpings län blir testcentraler när avtal skrivs med e-tjänsten Kry. Regionen erbjuder nu en digital tjänst där patienter kan prata med läkare via en app.


Ämnen i artikeln:

Region Jönköpings länDigital vård

Dagens Medicin har tidigare rapporterat om e-tjänster i sjukvården som återfinns främst inom privat sektor och i glesbygd. Nu satsar även Region Jönköpings län satsat digitalt för att öka vårdens tillgänglighet.

– Vi hade funderingar på hur vi skulle öka tillgängligheten på bästa sätt och då utkristalliserades den här vägen, säger Ulf Österstad, läkare och verksamhetschef för projektet, till Dagens Medicin.

På uppdrag av primärvårdschefen Charlotta Larsdotter driver nu Ulf Österstad e-projektet där patienter kan träffa läkare via en applikation i telefonen eller på surfplattan. Tjänsten innebär ett samarbete med den digitala vårdcentralen Kry, som levererar plattformen där patientmötena äger rum, medan primärvården i Jönköping ansvarar för utformningen, innehållet och läkarna.

– Vi hade kunnat ta vilken plattform som helst. Varför vi valde Kry är för att de har testat det här innan och har sett vad som fungerar, för patienten och vårdgivaren upplevs det mera färdigt. Om man exempelvis tittar på symtomformulär har Kry provat det på 800 patienter, säger Ulf Österstad.

Ett läkarbesök via videolänk betraktas som ett vanligt besök i primärvården och bokas med samma kostnad för patienten.

– Det som känns bra med tjänsten är att alla har loggat in med sitt bank-ID och varje vårdgivare är ansvarig för sin bedömning.

I uppstarten finns tjänsten tillgänglig på kontorstider, måndag till fredag, för alla patienter som är listade på någon av regionens 31 vårdcentraler. Men bara tre av vårdcentralerna marknadsför projektet.

– För oss är det inte viktigt att det går snabbt och att det kommer många patienter på en gång, för oss är det viktigt att det blir bra, säger Ulf Österstad.

En snabb start prioriterades framför att komma upp i stora patientvolymer. Projektet kommer att utvärderas löpande genom avstämningar med läkare som träffat patienter via plattformen.

– Vi hade kunnat planera in allting i minsta detalj men då hade vi haft en mycket större startsträcka.

Beroende på efterfrågan kommer tjänsten att marknadsföras även på de 28 andra vårdcentralerna.

– Om vi hittar formerna och patienterna hittar dit så kommer det att lösa sig självt.

Relaterat material

Patientsamtal blir läkarchatt i deras e-tjänst

Besök, diagnos och recept över nätet

VICTORIA MAAHERRA

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev