Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Barnsjukvård

Bra förberedelser nyckeln till lyckat medarbetarsamtal

Publicerad: 8 oktober 2008, 06:52

En bra ledare tar sig tid att sitta ned och prata med sin personal.
– Medarbetarsamtalen är ett av de viktigaste redskapen jag har som chef, säger Kristina Renkvist som basar över mer än 50 anställda inom primärvården i Luleå.


Kristina Renkvist fick jobbet som verksamhetschef för Jourcentralen i Luleå 1995. Numera ansvarar hon för hela Stadsvikens vårdcentral. Dit hör även jourcentralen och ungdomsmottagningen i Luleå, ett palliativt resursteam och en dietist-enhet.

 Totalt är Kristina Renkvist chef för mer än 50 anställda inom olika yrkesgrupper. Någon gång varje år sätter hon sig ned med var och en av dem för ett förtroligt medarbetarsamtal på tu man hand.

- En viktig förutsättning är att både jag och medarbetaren är väl förberedda. Jag har ett underlag med olika punkter som jag skickar ut via mejl före mötet, berättar hon.

 De fem punkterna hon talar om handlar om arbetsuppgifter, mål och resultat, förväntningar, ledarskap och arbetsmiljö.

Kristina Renkvist brukar börja med att fråga om de anställda trivs med sina arbetsuppgifter. Sedan vill hon veta vad de har för personliga målsättningar med sitt jobb och om de tycker att de har förutsättningar att nå dem.

 Ett naturligt nästa steg är att berätta om sina egna förväntningar på personalen.

 Samtidigt betonar hon att den typen av synpunkter måste kunna framföras i båda riktningarna. Därför vill hon alltid veta hur medarbetarna ser på hennes eget ledarskap.

 - Jag säger det för att jag menar allvar. Det är otroligt nyttigt att få höra hur andra människor uppfattar en själv, även om det kan vara jobbigt också.

 Diskussionerna om arbetsmiljön kan handla om sådant som stressfaktorer och stämningen på vårdcentralen.
 Om de anställda är missnöjda med något vill Kristina Renkvist gärna ha förslag på hur det skulle kunna göras bättre.

 - De här mötena brukar bli väldigt konstruktiva. Många har bra idéer och tankar om hur man skulle kunna utveckla verksamheten.

 Andra gånger handlar samtalen mindre om jobbet och mer om hela livssituationen.

 - Det är ingenting som jag tar upp själv, men om det kommer upp så lyssnar jag. Vi i vården jobbar med människor och har oss själva som arbetsredskap. Hur man mår påverkar givetvis hur arbetet blir utfört.

 Ett medarbetarsamtal hos Kristina Renkvist brukar vara i mellan en och två timmar.

 Exakt hur det utvecklar sig kan variera mycket. Om den hon pratar med är nyanställd brukar det falla sig naturligt att hålla sig till de förutbestämda punkterna.

 Handlar det om någon hon har suttit ned med tidigare kan de däremot strunta i mallen och diskutera fritt.

 - Jag brukar betona att det här är din tid med din chef. Du får bestämma var du vill lägga tyngdpunkten. Det finns ingen mening med att sitta och säga samma sak år efter år.

 Många av dem som får jobb på Stadsvikens vårdcentral har aldrig tidigare varit med om ett medarbetarsamtal. Kristina Renkvist har svårt att förstå hur deras tidigare chefer har resonerat.

 - Jag skulle inte ha den kunskapen om mina medarbetare som jag behöver och vill ha. Då skulle jag inte kunna ta tillvara människors kompetens. Jag har väldigt svårt att se hur man kan driva en verksamhet utan att ha medarbetarsamtal.

 Distriktssköterskan Maud Andersson är en av dem som har erfarenhet från andra arbetsplatser. Innan hon kom till Stadsvikens vårdcentral var hon på fem andra ställen där det inte förekom några regelbundna medarbetarsamtal alls.

 - Nu när jag kan jämföra känner jag att det är så här det ska vara. Vi får tid att sitta och prata om hur arbetssituationen ser ut. Det hinns inte med annars, säger hon.

I veckans Dagens Medicin, nr 41/08, kan du läsa mer om hur du gör för att lyckas med medarbetarsamtalet.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev