Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Barnsjukvård

Fel spela in samtal till klinik

Publicerad: 26 oktober 2012, 12:06

Det finns ingen bra anledning till att barnkliniken i Ystad spelar in alla inkommande samtal, enligt ett beslut från Datainspektionen.


Datainspektionen, DI, kritiserar Ystads lasarett för att de spelar in samtal till och från barnkliniken. Syftet med inspelningarna är enligt sjukhuset att kvalitetssäkra informationen som patienter får av personalen.

Enligt Björn Jönsson, områdeschef för barnmedicin på Ystad lasarett, har inspelningarna pågått i några år.

– Bakgrunden var ett behov på förlossningen i Ystad under en tid när patienter frekvent hänvisades till andra enheter i regionen. Då tog man beslutet att kunna gå tillbaks för att kunna kvalitetssäkra rådgivningen hos oss. Men det kan också vara när föräldrar har klagomål. Så det är både för att skydda barnmorskorna och för att utveckla telefonrådgivningen, säger han.

Samtliga inkommande samtal spelas in, och vissa utgående samtal. Inspelningarna sparas i tre år.

Men enligt DI har inte de ansvariga kunnat motivera varför de gör som de gör.

– Inspelning av telefonsamtal innebär ett integritetsintrång för såväl patienter som anhöriga och anställda. För att det ska vara lagligt måste det finnas ett påtagligt behov av systematisk kvalitetssäkring som inte kan lösas på något annat, mindre integritetskänsligt sätt. Kliniken har inte visat att det finns ett sådant behov som motiverar att alla samtal spelas in, säger Katarina Högquist, jurist på DI, i ett pressmeddelande från myndigheten.

Nu förelägger DI regionen att ta fram en plan för hur man ska säkerställa att man bara spelar in samtal när det finns ett påtagligt behov. Dessutom måste den patient som har telefonkontakt bli informerad om att samtalet kan komma att spelas in.

HANNAH DAVIDSSON

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev