Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Barnsjukvård

Föräldrar litar på telefonrådgivning

Publicerad: 3 oktober 2013, 08:48

Föräldrar kan trots stark oro avstå från att söka vård för sina barn om sjukvårdsrådgivningen avråder, visar en ny avhandling.


Nästan hälften av alla samtal till Sjukvårdsrådgivningen 1177 handlar om barn. Barnsjuksköterskan Elenor Kaminsky har i sin avhandling vid Uppsala universitet studerat omvårdnad per telefon bland annat ur detta perspektiv.

Trots att många föräldrar sade sig ha stark tillit till sin egen intuition uppgav fem av 21 intervjuade föräldrar i en delstudie att de trots fortsatt stark oro för barnet inte skulle söka sjukvård om inte sjuksköterskan vid telefonrådgivningen uppmanade dem att göra det.

– Telefonsjuksköterskor bör vara medvetna om sin värdefulla roll och att föräldrar, trots fortsatt stark oro för sitt barn, kan avstå från att söka sjukvård om telefonsjuksköterskan inte uppmanat till detta. Därmed finns en säkerhetsrisk om rekommendationen skulle visa sig inkorrekt eller barnet snabbt försämras. Telefonsjuksköterskor bör följaktligen uppmuntra föräldrar att återkomma eller söka sjukvård vid fortsatt stark oro för sitt barn, säger Elenor Kaminsky i ett pressmeddelande.

Avhandlingen ”Telephone Nursing. Stakeholder views and understandings from a paediatric and a gender perspective” försvaras den 25 oktober.

SUSANNE FREDRIKSSON

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News