Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Barnsjukvård

Sjuksköterskor får HSAN-kritik för felaktiga telefonråd

Publicerad: 25 Januari 2010, 12:58

Två sjuksköterskor på sjukvårdsrådgivningen kritiseras av Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, efter ett uppmärksammat fall där en liten pojke avled i tarmvred.


Fallet med den treårige pojken fick stor uppmärksamhet i medierna våren 2009. Först vid det tredje samtalet till företaget Medhelps sjukvårdsrådgivning fick hans mamma rådet att ta honom till sjukhus. Då var det för sent att rädda hans liv.

Efter händelsen kopplades det inträffade samman med Medhelps bonus till sjuksköterskor som höll snittiden för samtalen under 3 minuter och 48 sekunder. De två sjuksköterskorna som talade med mamman hänvisar också till en svår arbetssituation i sina svar till HSAN. Båda kände sig stressade vid samtalen, skriver Dagens Nyheter.

HSAN anser inte att de kan befrias från personligt ansvar utan tilldelar båda en disciplinpåföljd. Sjuksköterskan som tog det första samtalet får en erinran och sjuksköterskan som tog de övriga två får en varning, skriver Dagens Nyheter.

Som Dagens Medicin har rapporterat tidigare valde Medhelp att avveckla bonussystemet efter uppmärksamheten.

Relaterat material

Omdiskuterad bonus för snabb rådgivning avvecklas

Omdiskuterad bonus för snabb rådgivning avvecklas

Rutiner för rådgivning ändras efter omdiskuterat dödsfall

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev