Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bild- & funktionsmedicin

Bra samtal nyckeln till ändrad livsstil

Publicerad: 27 mars 2006, 11:47

AT-STÄMMAN. Hur ska man göra för att få en patient att dra ned på alkoholen eller sluta röka? Motiverande samtal är en metod som bygger på dialog mellan läkare och patient.


Samtalsmetoden "motiverande samtal" går ut på att läkaren och patienten tillsammans resonerar kring de problem som finns, till exempel ett ohälsosamt alkoholbruk eller rökning, och hur patienten skulle kunna förändra sin livsstil. Metoden utvecklades ursprungligen inom beroendevården i USA och England.

I Sverige har kunskap om metoden funnits i drygt tio år - men ännu har den inte slagit igenom på bred front.

- När det handlar om livsstilsförändringar är det i slutändan bara patienten som kan lösa problemet. I stället för att säga åt patienterna vad de ska göra måste läkaren inta en coachroll. Det kan vara svårt eftersom det ofta inte är vad vi har fått öva på, säger Astri Brandell Eklund, allmänläkare som bland annat arbetar på Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting.

När hon frågar seminariedeltagarna på AT-stämman om de känner till motiverande samtal skakar samtliga på huvudet. Men att metoden ändå börjar få fäste i svensk sjukvård kan man se på landstingens planerade satsningar inom det närmaste året.

Utbildning i flera landsting  Före jul delade regeringen ut 17 miljoner kronor till alkoholförebyggande insatser i 20 landsting och regioner. Pengarna ska gå till satsningar inom primärvården och av ansökningarna framgår att majoriteten av landstingen planerar att utbilda distriktsläkare och distriktsjuksköterskor i motiverande samtal. Vissa landsting satsar på att utbilda vissa nyckelpersoner till lärare, andra vill ha bredare utbildningssatsningar.

Astri Brandell Eklund beskriver motiverande samtal som en målinriktad rådgivning. Det handlar om att undvika konfrontation och i stället få med sig patienten i förändringsprocessen.

- Vid sorgesamtal blir det ofta bra om man följer sina instinkter och säger det man tänker. Men om man ska förändra ett beteende är det ofta inte rätt väg - då måste man strukturera samtalet på ett helt annat sätt, säger hon.

Nyckeln till metoden är samarbete. Det handlar om att lägga upp samtalet så att läkaren kan komma fram till en lösning tillsammans med patienten. Som läkare måste man bjuda in patienten till samtalet, lyssna och respektera patientens synpunkter och tankar. Behövs det medicinsk information ska läkaren anpassa denna efter patientens förkunskaper och behov.   När patienten själv talar om att han eller hon vill förändra sin livsstil - ja, då är man på rätt väg.

- Det gäller att locka fram lösningen från patienten, säger Astri Brandell Eklund.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev