Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bild- & funktionsmedicin

Filmkameran är en del av AT-vardagen för Niclas

Publicerad: 26 februari 2014, 06:00

AT-läkaren Niclas Lewisson gör en instruktionsfilm tillsammans med Marie Ellmin. Han upplever att han har stor möjlighet att påverka utformningen av sin AT.

Foto: Adam Johansson/Bildbyrån

Pedagogisk AT är den senaste av de olika specialvarianter av AT som finns. Det kan bland annat innebära att springa omkring med en filmkamera på akuten.


I början av förra året startade Akademiska sjukhuset i Uppsala pedagogisk AT. Den består av en vanlig AT på 18 månader som är förlängd med sex månader på kliniskt träningscenter där AT-läkarna får ägna sig åt undervisning.

– Dels jobbar jag som HLR-instruktör för läkarstudenter och sjuksköterskestudenter. Dels jobbar jag som simulatorinstruktör. Det är delvis läkarstudenter och sjuksköterskestudenter som ska lära sig att arbeta i team för att ta hand om kritiskt sjuka patienter. Jag leder också simulationer för infektionssjuksköterskor, berättar Niclas Lewisson, som började sin pedagogiska AT i september förra året.

Innan Niclas Lewisson kastades in i undervisningsrollen fick han gå instruktörs­utbildningar i både hjärt- och lung­räddning och simulering. Så här långt är han mer än nöjd med sin AT.

– Det är spännande att få arbeta med något som är så nytt. Det innebär att det är ganska fritt att utforma det så att det passar en själv, säger Niclas Lewisson.

Det har han utnyttjat genom att skapa utrymme i AT-blocket för ett av sina intressen. Innan läkarstudierna arbetade han som institutionstekniker med olika typer av filmproduktion för Uppsala universitet. Kunskaperna och intresset för film använder han nu under sin AT.

– Just nu jobbar jag med ett trauma­utbildningspaket och gör bland annat en utbildningsfilm som ska innehålla olika moment om hur traumavården fungerar på sjukhuset, berättar Niclas Lewisson, som tillbringar en del av sin tid på akuten med att filma material till utbildningsfilmen.

Han har tidigare undervisat läkarstudenter i akutsjukvård och tror att han kommer att få stor nytta av sin pedagogiska AT i sitt yrkesliv som läkare.

– Om man ska jobba som läkare på universitetssjukhus så är pedagogik en del av jobbet. Du är hela tiden omgiven av studenter och det är en naturlig del av jobbet att undervisa. Och även att dela med dig av kunskaper till dina kollegor, säger Niclas Lewisson.

Han får medhåll av Philip Chalkiadakis som snart blir den första AT-läkaren som slutför sin pedagogiska AT i Uppsala.

– Det har varit en enormt lärorik och spännande period. Att man har en förankring i ett pedagogiskt engagemang innebär att man kommer att kunna handleda läkarstudenter och nya kollegor på ett bra sätt. Man skulle passa bra för att ha ett utbildningsansvar på en klinik, säger han.

Philip Chalkiadakis tror att de pedagogiska kunskaperna även kommer att komma patienterna till del.

– En pedagogisk inställning har också en direkt nytta för patienterna. Det innebär att man har ett engagemang för att utveckla vården och sträva efter att den ska bli bättre.

SAMUEL ÅSGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev