Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Cancer

Liknande patientperspektiv i skandinavisk cancervård

Publicerad: 22 Oktober 2015, 12:50

OLIKA ERFARENHETER. Beth Lilja är gynekolog. Ole Alexander Opdalshei, socionom och Katarina Johansson var själv cancerpatient för 25 år sedan

Det fanns en hel del beröringspunkter när de danska, norska och svenska patientföreningarna äntrade podiet på skandinaviskt rådslag för bättre cancervård.


Den danska modellen pakkeforløb ger de danska patienterna en hel del förutsägbarhet, förklarade Beth Lilja, direktör för Dansk Selskab for Patientsikkerhed. De behöver inte hela tiden vänta på nya tider för radiologiska undersökningar och nya biopsier utan vet från början när allt ska ske.

Å andra sidan gör den centraliserade danska cancervården att undersökningarna kan ske på flera olika sjukhus, fortsatte hon.

Ole Alexander Opdalshei, assisterande generalsekreterare för Kreftforeningen i Norge, berömde Dagens Medicin för initiativet att anordna ett skandinaviskt rådslag för en bättre cancervård.

Han gav även en eloge till de norska myndigheterna för att de involverat patienter i alla de pakkeforløb som införts även i Norge, något som verkligen gjort patienternas röst tydlig. Enligt Ole Alexander Opdalshei är det glappet mellan specialistvården på sjukhus och uppföljningen i primärvård och kommuner som de norska cancerpatienterna upplever som problematiskt.

Katarina Johansson, ordförande för Nätverket mot cancer, ansåg att svåra besked om behandling är en diskussion som måste tas. Hon poängterade också att omkring 70 procent av de frågor som nätverket driver är gemensamma, då de handlar om patientinflytande.

– Jag har hur många exempel som helst där patienterna inte har fått rätt information, sade hon.

Ole Alexander Opdalshei påminde om att cancervården i de skandinaviska länderna står sig väl ur ett internationellt perspektiv och att föreningens mål är att hjälpa de resurssvaga i samhället. När han fick frågan om föreningens synpunkt på att en känd rik norrman fått dyr cancerbehandling i USA, svarade han att föreningen inte bryr sig så mycket om det.

Beth Lilja lyfte även fram att patienterna måste bli involverade i cancervården, inte minst då undersökningar visat att den behandling som patienterna föredrar inte alltid är den som läkarna tror att de föredrar.

När publiken bjöds in i diskussionen påpekade en norsk läkare att det som är riktigt problematiskt inte är att förklara för en patient att hen inte skulle bli bättre av behandling utan att förklara att det finns en behandling som skulle hjälpa, men att den är för dyr.

Avslutningsvis sade Ole Alexander Opdalshei att han mött allt för många patienter som upplevt att deras läkare pratat med datorskärmen i stället för dem. Katarina Johansson fyllde i att det viktigaste i patientmötet är bemötandet och attityden.

– Alla patienter vill bli sedda och lyssnade på.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev