Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Diabetes

Reklam för diabetesmedicin fälls av granskningsnämnd

Publicerad: 8 december 2008, 14:58

Reklam för diabetesmedicin fälls av granskningsnämnd

Foto: Foto: Photos.com

Ett reklamutskick gav intrycket att diabetesläkemedlet Avandia utan problem kan användas i kombination med insulin, vilket inte stämmer. Nu döms tillverkaren till böter.


Rosigliazon, det verksamma ämnet i Avandia, som används i behandling av diabetes typ-2, bör endast i undantagsfall ordineras till patienter som tar insulin. Det angavs också i det aktuella mejlutskicket, som gick till specialistläkare inom endokrinologiska och metabola sjukdomar.

Men en separat text om nya EU-bestämmelser, kunde lätt misstolkas som om läkemedlet numera kan ordineras utan restriktioner.

Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, prövar frågor om läkemedelsföretagens produktinformation och marknadsföring är förenliga med lagar och regler.

För att få rätt information om Avandia var mottagarna tvungna att läsa utskicket väldigt noggrant, uppger NBL i sitt beslut, varför reklamen bedöms vara vilseledande. Tillverkaren Glaxo Smith Kline tvingas därför betala 80 000 kronor i böter.

 Samma bötessumma måste tillverkaren Bayer, som gör barnsalvan Bepanthen, betala till NBL.

I en annons prydd av en babyrumpa i tidningen Mama, framgår inte att salvan är ett läkemedel.

Dessutom anges att  Bepanthen innehåller ett verksamt ämne som omvandlas till vitamin B5 när salvan appliceras på huden , vilket saknar stöd i produktresumén. Där anges i stället att verkningsmekanismen inte är helt klarlagd.

Förutom böterna lovar Bayer att aldrig använda sig av samma reklam igen.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev