Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hjärta-kärl

Forskare: Sätt inte ut statiner i onödan

Publicerad: 3 april 2013, 09:51

Många patienter som slutar ta kolesterolsänkande statiner när de upplever biverkningar tål ändå läkemedlen efter att de börjat ta dem igen, enligt en studie i Annals of Internal Medicine.


Slutsatsen baseras på en genomgång av 11 124 patienter i USA som slutat att ta statiner på grund av misstänkta biverkningar, oftast muskelbesvär. Av dessa hade 6 574 patienter börjat behandlingen igen inom en ettårsperiod med samma eller en annan statin.

De flesta patienterna, 92 procent, som återstartade behandlingen tog fortfarande läkemedlen ett år efter att den misstänkta biverkningen inträffade.

Detta fynd skulle peka på att merparten av patienterna som får möjliga biverkningar av statiner ändå kan tolerera behandlingen på sikt, enligt forskarna bakom studien. Därför anser de att läkare bör pröva att återstarta behandlingen hos dem som slutar att ta läkemedlen så att dessa patienter inte ska förlora statinernas skyddseffekt mot hjärt-kärlsjukdom.

Studien indikerar också att förekomsten av biverkningar med statiner är i linje med resultaten från randomiserade studier på området, där det enligt forskarna inte finns någon skillnad i andelen patienter som avslutar behandlingen jämfört med placebo.

Totalt omfattar undersökningen över 107 000 patienter som fått behandling med statiner vid två sjukhus i USA under perioden 1 januari 2000 till 31 december 2008. Forskarna använde ett datorprogram för att extrahera information från patienternas journaler om huruvida misstänkta biverkningar låg bakom att patienterna slutade ta läkemedlen. Sammantaget gjorde mer än 57 000 patienter ett åtmnstone temporärt stopp i behandlingen.

Läs abstract till studien

Huabing Zhang med flera. Discontinuation of Statins in Routine Care Settings. A Cohort Study. Annals of Internal Medicine 2013; 158: 526–534.

Relaterat material

Sjukdomar kopplas till statiner – men fördelarna överväger

Nyttan större än diabetesrisk med statiner

Carl-Magnus Hake

Reporter

carl-magnus.hake@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News