Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hjärta-kärl

Lean gav bättre kvalitet på vården av hjärtpatienter

Publicerad: 21 april 2010, 12:52

När Capio S:t Görans sjukhus införde ett nytt arbetssätt kunde hjärtpatienterna skrivas ut snabbare – samtidigt som kvaliteten på vården ökade.


Det konstateras i en studie som presenterades på det Kardiovaskulära vårmötet i Göteborg.

Stockholmssjukhuset arbetar sedan några år med arbetssättet Lean, som utvecklats av biljätten Toyota och som har fokus på att eliminera allt slöseri i produktionen.

Ett multiprofessionellt team gick igenom patientflödena på de två hjärtavdelningarna, en kranskärlsenhet och en allmän kardiologisk avdelning. Ett nytt arbetssätt med en individualiserad rond infördes under 2007. Målen var att minst hälften av patienterna som skrevs ut varje dag skulle vara utskrivna före klockan tolv, och att minska patienternas tid på sjukhuset med 20 procent. Samtidigt skulle kvaliteten vara densamma eller förbättras.

Den aktuella studien visar att andelen som skrevs ut före klockan tolv ökade från 26 procent innan det nya arbetssättet infördes till 51 procent efter förändringen. Den genomsnittliga tiden på avdelningarna sjönk med 19 respektive 17 procent. Samtidigt ökade vårdkvaliteten, när den mättes med hjälp av kvalitetsregistren inom Swedeheart. Dödligheten en månad och ett år efter utskrivning ändrades inte signifikant, och det var inte fler patienter som behövde komma tillbaka till sjukhuset inom 72 timmar.

Forskarna bakom utvärderingen konstaterar att ökande behov och minskade resurser kräver en förnyad sjukvård och att arbetssättet på Capio S:t Göran är en säker och effektivt metod som även förbättrar kvaliteten.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev