Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hjärta-kärl

Vaga medicinska råd kan ge färre ambulansturer

Publicerad: 27 Augusti 2018, 08:39

Maria Ericsson på plats under ESC-kongressen i München.

Foto: Carl-Magnus Hake

Irrationella samtal med sjukvårdsupplysningen kan leda till att patienter med hjärtinfarkt inte skickas med ambulans och att vården fördröjs, enligt ny svensk forskning.


Ämnen i artikeln:

HjärtinfarktESC

– Våra fynd talar för att interaktionen vid medicinsk telefonrådgivning är väldigt viktig. Om sjuksköterskan velar eller inte tydligt förklarar varför ambulans måste tillkallas kan det hända att patienter med misstänkt hjärtinfarkt inte förstår vikten av snabb vård, säger Maria Ericsson.

Hon är specialistsjuksköterska vid Universitetssjukhuset i Linköping och en av forskarna bakom den nya studien som presenteras på tisdag under ESC-mötet i München.

Hur lång tid som går mellan symtom och behandling vid en akut hjärtinfarkt är avgörande för utfallet. Dessa patienter ska ringa 112 och få akutsjukvård, men en del vänder sig i stället till sjukvårdsupplysningen för en första medicinska kontakt.

De svenska forskarna ville veta hur en sådan interaktion ser ut, det vill säga hur patienten beskriver sina symtom och sjuksköterskans bemötande. Studien är kvalitativ och baseras på 30 autentiska samtal till 1177 Vårdguiden. Patienterna som ringde in visade sig i efterhand ha en akut hjärtinfarkt, varav majoriteten hade en så kallad ST-höjningsinfarkt.

Forskarna fann att interaktionen kunde delas in i fyra kategorier: irrationell, ambivalent, distinkt eller resonerande.

I vissa fall handlade patienten irrationellt och valde bort ambulansfärden trots att sjuksköterskan tydligt rådde till detta. I andra fall var de medicinska råden vaga.

– I ett av telefonsamtalen kunde exempelvis inte sjuksköterskan tydligt förklara varför patienten skulle ta en ambulans framför den egna bilen till sjukhuset, säger Maria Ericsson.

Telefonsamtalen varade mellan 39 sekunder och nästan 17 minuter. Att vissa interaktioner blev långdragna kunde bottna i att patienten var oprecis i sin beskrivning av symtom eller att sjuksköterskan hade svårt att fatta ett beslut, berättar Maria Ericsson.

Utav de 30 samtalen var det sju personer som inte kördes med ambulans till sjukhuset. Sex av dem visade sig ha en ST-höjningsinfarkt.

– Patientfördröjning är ett område som är svår att påverka. Att sträva efter distinkta samtal vid sjukvårdsrådgivning – där patienten dirigeras på ett tydligt sätt – kan vara en viktig pusselbit för att motverka sådan fördröjning, säger Maria Ericsson.

Läs mer i abstract:

Maria Ericsson med flera. First medical contact in the pre-hospital phase of a myocardial infarction, the interaction between callers and tele-nurses impacts action and level of care. European Heart Journal (2018) 39 (Supplement), 1120.

Maria Gustavsson (tjänstledig)

Reporter

maria.gustavsson@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

HjärtinfarktESC

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev