Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infektion

Avgaser triggar immunceller hos friska

Publicerad: 14 september 2005, 09:07

Efter bara ett par timmar i en biltunnel kommer de första tecknen på inflammation i luftrören hos friska försökspersoner. Det visar en ännu opublicerad studie vid Karolinska institutet.


I en annan studie undersöker forskarna hur tunnelbanemiljön påverkar den personal som arbetar där. Resultaten är dock inte klara.

År 2000 publicerade Magnus Svartengren, professor i yrkes- och miljömedicin vid Karolinska institutet i Solna, och hans kollegor en uppmärksammad studie.

Efter bara en halvtimme i Söderledstunneln i Stockholm fick personer med pollenallergi en starkare reaktion efter en allergiprovokation jämfört med allergiska personer som inte hade vistats nere i tunneln.  

- För första gången kunde vi visa att den här miljön påverkar personer med allergisk astma negativt, att den kan förvärra en allergi. Tidigare hade man bara sett det experimentellt, säger Magnus Svartengren.

Nu har han och hans kollegor sett att även friska personer påverkas. Efter två timmar nere i tunneln kommer de första tecknen på inflammation. Med hjälp av bronkopier och studier av lungsköljvätskan hos 16 friska försökspersoner såg de att miljön nere i tunneln fick kroppen att reagera genom att öka produktionen av ett antal immunceller, bland annat lymfocyter.

Höga halter i tunnelbanan  - Studien är ännu opublicerad, men den visar att även friska personer påverkas, säger Magnus Svartengren.  Nu är han och hans kollegor i full färd med att ta reda på hur luften påverkar vår hälsa i en helt annan miljö - Stockholms tunnelbana.

Mätningar visar att det finns höga halter av små partiklar i luften i Stockholms tunnelbana. Men till skillnad från biltunnlar handlar det inte om förbränningspartiklar.

Sedan tidigare vet man att förbränningspartiklar kraftigt ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar. Men hur de partiklar som finns nere i tunnelbanan påverkar hälsan är det ingen som vet.       

- Vi vet att en del av partiklarna bildas när tågen bromsar mot rälsen. Även elektriciteten kan alstra partiklar. Men hur farliga de är har vi ingen aning om. Svaret är högintressant, eftersom det finns långt framskridna planer på att bygga två stora pendeltågsstationer, 80 meter under marken vid T-centralen och Odenplan. Där kommer halterna av de här ämnena av allt att döma att bli mycket höga, säger Magnus Svartengren.

Rökare släpper igenom partiklar   I den kommande studien ska ett antal friska försökspersoner sättas i ett rum nere vid Odenplans tunnelbanestation. Och andas.

- Sedan ska vi utföra bronkoskopier och studera biopsier från lungorna. Vi ska även mäta kväveoxidhalten i utandningsluften samt den bronkiella hyperaktiviteten, det vill säga luftrörens känslighet för yttre retning, säger Magnus Svartengren.

En fråga som intresserat Magnus Svartengren är hur partiklarna i inandningsluften påverkar vår hälsa. Inte bara andningsorganen utan även risken att drabbas av exempelvis hjärt-kärlsjukdom.

Är partiklarna så små att de kan ta sig ut från lungan till den övriga kroppen eller fastnar partiklarna i lungan där de startar en process som kan leda till sjukdom?

- Ett tredje alternativ är att partiklarna fastnar i lungan, men att de där löses upp till olika ämnen som transporteras ut till den övriga kroppen, säger Magnus Svartengren.  Genom att låta försökspersoner andas in partiklar i två olika storlekar, 100 nanometer och 35 nanometer, har Magnus Svartengren och hans kollegor kommit fram till att dessa partiklar inte passerar lungvävnaden och ut i blodet.

- Däremot fanns det tecken som tyder på att rökare och astmatiker har en större genomsläpplighet samt att fler partiklar fastnar hos dessa människor, jämfört med friska icke-rökare, säger Magnus Svartengren.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev