Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infektion

Interaktion kan orsaka rytmrubbningar

Publicerad: 27 April 2015, 08:29

Thinkstock

När vissa av de nya hepatit C-läkemedlen används tillsammans med hjärtläkemedlet amiodaron finns en risk för allvarliga rytmrubbningar.


Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Det konstaterar den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, efter att ha granskat fall av svår bradykardi, det vill säga långsam hjärtfrekvens. Enligt den utredning som EMA gjort beror fallen troligen på en läkemedelsinteraktion mellan hepatitläkemedlen och amiodaron, uppger Läkemedelsverket i ett pressmeddelande.

De hepatit C-läkemedel som verkar interagera olyckligt med amiodaron är Harvoni (sofosbuvir och ledipasvir) samt en kombination av Sovaldi (sofosbuvir) och Daklinza (daklatasvir).

Läkemedelsverket rekommenderar nu att samtidig behandling med de aktuella läkemedlen endast ges om det saknas alternativ behandling för oregelbunden hjärtrytm. I de fallen bör patienterna övervakas noggrant.

Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev