Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infektion

Kondomreklam på nätet ska <BR>bromsa spridningen av hiv

Publicerad: 10 maj 2010, 08:55

Spridningen av hiv ska halveras genom en ny statlig kampanj om vikten av att använda kondom.


Nationella hivrådets kampanj inleds i dagarna och består bland annat av en sajt och reklamfilmer som ska visas på bio. Inför lanseringen presenteras en ny undersökning som Socialstyrelsen har låtit göra bland drygt 4 700 personer i åldrarna 15 till 24 år.

Undersökningen visar bland annat att bara drygt hälften av de tillfrågade mellan 15 och 19 år tycker att det är självklart att använda kondom med en tillfällig sexpartner. Bland männen i åldrarna 20 till 24 år svarar en av fyra att de hellre utsätter sig för risken att smittas med en könssjukdom än avstår från sex om det saknas kondom.

Vi har länge haft en övertro på att unga människor har all information, all kunskap och att deras attityd till att skydda sig därför borde vara självklar. Så är det inte. Alla som har ansvar i dessa frågor behöver därför ta krafttag. Det gäller hälso- och sjukvården, det gäller skolan, det gäller ideella organisationer men också de kommersiella aktörer som säljer kondomer eller använder sexualiteten i kommersiellt syfte , skriver äldre- och folkhälsominister Maria Larsson (kd) och Nationella hivrådets ordförande Christer G Wennerholm i en debattartikel i Dagens Nyheter i dag, måndag.

Målsättningen med den nya kondomkampanjen är att halvera spridningen av hiv i Sverige fram till 2016.

Läs debattartikeln:

 Ny attityd till kondomer ska halvera hiv-spridningen  (i Dagens Nyheter)

Relaterat material

Fler hiv-fall anmäls i Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev