Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infektion

Oförutsägbar kampanj ska få fler att ta influensavaccin

Publicerad: 1 mars 2010, 09:51

Oförutsägbar kampanj ska få fler att ta influensavaccin

Foto: Foto: Photos.com

Faran med svininfluensan är inte över. Nu försöker Vårdguiden få fler unga i Stockholm att vaccinera sig genom en kampanj på Facebook.


Enligt Vårdguiden har bara en tredjedel i åldersgruppen 18 till 30 år vaccinerat sig mot den nya influensan, A(H1N1). Syftet med den nya kampanjen är att få fler att skydda sig inför en eventuell andra våg av sjukdomen under 2010.

Vårdguiden gör det genom att leka med begreppet förutsägbarhet.

– Många unga vill leva ett oförutsägbart liv då det uppfattas som något fult att vara förutsägbar. De vill göra val i stunden, resa och träffa nya människor, bryta mönster och prova på nya saker. Det härliga och oförutsägbara livet innebär dock att fler unga människor utsätts för smitta, exempelvis svininfluensavirus, än andra åldersgrupper, säger Kim Nordlander, enhetschef på Vårdguiden, i ett pressmeddelande.

På Vårdguidens sida på nätverkssajten Facebook får besökaren bland annat testa vilken förutsägbar kändis hon eller han är mest lik. När du går in på sidan uppmanas du ”... att göra något så oförutsägbart som att vaccinera dig.”

Relaterat material

Socialstyrelsen anser att anmälningsplikt räcker

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev