Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kirurgi

De är bäst på att få IT-stöd att fungera i verkligheten

Publicerad: 19 Augusti 2002, 10:15

Oskarshamns sjukhus är bäst i landet på att utveckla och använda IT som ett naturligt arbetsverktyg. Det anser juryn bakom tävlingen "Användarnas IT-pris 2002".


Ämnen i artikeln:

Oskarshamns sjukhusLandstinget i Kalmar län

Det är arbetet med sjukhusets IT-stöd för operationsplanering som nu belönats med ett förstapris på 25000 kronor.  - Tack vare IT-stödet kan vi utnyttja operationstiderna och eventuella luckor effektivare. Vi får helt enkelt en bättre överblick, säger Florence Hägg, narkossjuksköterska och chef för sjukhusets operationsavdelning.   Bakom tävlingen "Användarnas IT-pris" står bland andra LO och TCO i ett nätverk som kallas Users Award. Tanken är att uppmärksamma IT-system där användarna varit med och påverkat tekniken, och där resultatet blivit ett lättanvänt arbetsverktyg. Det är användarna som belönas i tävlingen, inte företaget som utvecklat IT-stödet.  I årets tävling deltog 14 tävlingsbidrag från olika arbetsplatser runt om i landet, däribland Volvo och Telia. Första pris och 25000 kronor gick alltså till Oskarshamns sjukhus och IT-stödet Optimera.   Har lett till kortare väntetider  I sin motivering skriver juryn att IT-stödet resulterat i såväl bättre arbetsmiljö som bättre resursutnyttjande. Personalen i Oskarshamn har styrt utvecklingen, vilket lett till ett lättanvänt system med bra användargränssnitt, anser juryn. Dessutom har IT-stödet gynnat patienterna, som bland annat fått kortare väntetider på sjukhuset.   Innan juryn bestämde sig för Oskarshamns sjukhus gjorde man ett besök på plats och intervjuade både ledning och vanliga användare, det vill säga läkarsekreterare, undersköterskor, sjuksköterskor och läkare.  Florence Hägg är en av sjukhusets 300 användare och hon har aktivt arbetat med utvecklingen av IT-stödet, som i dag är ett av hennes viktigaste arbetsredskap.  - Jag skulle inte kunna klara mig utan det idag. Det gör jobbet enklare, roligare och mindre stressigt, säger hon.   Optimera följer patienten från första dagen på mottagningen tills operationen är klar.   - Personalen kan gå in "online" och se exakt var patienten befinner sig, till exempel om operationen fortfarande pågår eller om patienten är på uppvakningsavdelningen, förklarar Florence Hägg.  Systemet gör det möjligt för personalen att boka in även de inneliggande patienterna på operationstider, vilket innebär att patienterna inte behöver vara fastande längre än nödvändigt.  - Tidigare betades patienterna av efter hand under operationsdagen, och varken vi eller patienten  visste när ingreppet skulle äga rum. Därför måste samtliga inneliggande patienter vara fastande redan på morgonen, även om själva ingreppet i praktiken inte ägde rum förrän på eftermiddagen, berättar Florence Hägg.  Klinikerna bokar tiderna själva  På Oskarshamns sjukhus finns sex operationssalar som de olika klinikerna samsas om, det vill säga kirurgen, ortopeden, öron och gynekologi. Varje klinik tilldelas ett antal operationstider en gång per halvår och bokar därefter själva in sina patienter med hjälp av IT-stödet.   - Jag går sedan in i systemet varje dag och kontrollerar att man inte till exempel dubbelbokat sådan utrustning som vi bara har ett exemplar av, berättar Florence Hägg.  Optimera används inte enbart för operationsplanering, utan också för uppföljning och statistik. Ett annat användningsområde är utbildning av nyanställda som på ett enkelt sätt kan få en bild av procedurerna kring en operation.

Barbro Falk-Wadman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev