Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kvinnohälsa

Apoteket frias för sexreklam

Publicerad: 10 oktober 2008, 18:49

Apoteket frias för sexreklam

Apoteket AB slipper en anmärkning om bristande marknadsföringsetik för sin reklam om sexleksaker.


Det var under våren som Apoteket lanserade sin nya kollektion av sex- och lusthjälpmedel.

I samband med lanseringen bedrev Apoteket en omfattande marknadsföringskampanj, bland annat genom en helsidesannons i tidningen Metro.

Denna anmäldes till Marknadsetiska rådet av en privatperson som ansåg att annonsen var stötande och olämplig.

Annonsen bestod av texten  Apoteket presenterar tre nya produkter mot huvudvärk , följt av bilder på en massagestav, en vibratorring och en klitorisvibrator.

Anmälaren ansåg att hon som förälder själv ville avgöra när och hur hon ska ge information om sex till sina barn, och inte bli påtvingad sådant material i vanliga dagstidningar.

Efter en utredning har nu Marknadsetiska rådet beslutat att lämna anmälan utan åtgärd, och inte utdela någon anmärkning till Apoteket. Rådet anser det uppenbart att Apoteket med hjälp av humor velat skapa associationer till Apotekets ordinarie sortiment. Att det naturligtvis finns personer som, liksom anmälaren, inte uppskattar humorn är inte skäl nog för att fälla reklamen, skriver rådet i sitt uttalande.

Däremot får Apoteket kritik från rådet för sitt kortfattade svar på anmälan. Apoteket nöjde sig med att bestrida anmälan, utan någon vidare kommentar. Rådet skriver att Apotekets agerande att lämna ett svar som inskränker sig till ett blankt bestridande, utan ens en kortfattad motivering, är helt otillfredsställande.

Marknadsetiska rådet är näringslivets egen självreglerande institution för kontroll av företags marknadsföring. Rådet har ingen befogenhet att döma ut böter till företag som bryter mot de marknadsetiska reglerna, men fällanden brukar röna relativt stor uppmärksamhet och kan ses som avskräckande.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev