Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kvinnohälsa

Interaktiv sajt ökar kunskap om inkontinens

Publicerad: 5 november 2002, 09:01

Kunniga patienter är till hjälp för både sjukvården och läkemedelsindustrin. Det är grundtanken bakom ett interaktivt kunskapsutbyte om urininkontinens som startats i Västerbottens läns landsting.


- Avsikten är att kvinnor med besvär ska kunna ta reda på orsaken och till viss del hjälpa sig själva med enkla medel, berättar överläkare Håkan Lindström på kvinnokliniken vid Skellefteå lasarett.  Var tionde kvinna har av och till besvär med urinvägarna. Men det är ett känsligt ämne. Många drar sig för att söka vård.  Sedan ett par veckor tillbaka finns det en interaktiv sajt om problem med blåsan och urinvägarna på Västerbottens läns landstings webbplats, www.vll.se.   Där förklaras hur besvären uppstår och hur de kan kureras utan hjälp från sjukvården. Drick lagom, undvik förstoppning, träna bäckenbotten och tvätta försiktigt är några av exemplen på egenvårdstips. Besökaren kan också besvara och själv poängsätta ett tiotal frågor i ett test för att se om besvären kräver behandling. Blanketter för att kunna föra en "kissdagbok" finns också att hämta.  Vill ge patienterna mer kunskaper  Sajten är resultatet av ett projekt mellan kvinnokliniken på Skellefteå lasarett och Pharmacia. Initiativet togs av Bo Swedin, som tidigare gjort Landstingsförbundets webbutredning. Slutrapporten Alla kan vinn@, se Dagens Medicin nr 20/01 och nr 8/02, visade bland annat att patienterna vill kommunicera med sjukvården på internet.  - Vi vet att allmänheten söker medicinsk information på nätet, även i fackdatabaser som till exempel Medline. Både sjukvården och industrin är betjänta av att patienter och medborgare får tillgång till större kunskapsmängd, säger Bo Swedin.  Han blev tidigare i år uppsökt av Pharmacia och förmedlade sedan kontakten mellan läkemedelsföretaget och kvinnokliniken i Skellefteå. Detta ledde till slut fram till ett samarbete om urininkontinens.   Håkan Lindström, överläkare på kvinnokliniken vid Skellefteå lasarett, ser inga problem med att materialet på landstingets webbplats kommer från ett läkemedelsföretag.  - Pharmacia hade redan ett skriftligt grundmaterial, för både personal och patienter. Det hade inneburit ett dubbeljobb om vi skulle ha tagit fram något liknande själva, säger han.  Några referenser till företagets verksamhet eller reklam för produkter finns inte på webbplatsen.  Informationen ska uppdateras  Håkan Lindström är ansvarig för informationen om urininkontinens på landstingets hemsida. Eftersom den öppnades helt nyligen har han ännu inte fått någon reaktion från användarna. Men innehållet testades på patienter innan det publicerades på nätet.  Han tror att uppgifterna på sajten är till nytta även för sjukvårdspersonalen, särskilt distriktssköterskorna som ofta möter patienter med problem att hålla tätt.   - På sajten kan de läsa vårdprogrammet för urininkontinens i Västerbotten. Där finns också den mest aktuella informationen om både utredning och behandling. Uppgifterna kommer att uppdateras kontinuerligt, berättar Håkan Lindström.  Bo Swedin tror att projektet på Skellefteås kvinnoklinik kan bilda skola för ett fortsatt samarbete även i andra frågor, där vården kan ha ett samarbete med industrin utan att det blir kommersiellt.   - Allmänheten är mycket sparsmakad när det gäller information. Amerikanska studier har visat att medborgarna är noga med vem som är avsändaren, berättar Bo Swedin.  Agneta Edberg, marknadsdirektör på Pharmacia, är för sin del nöjd med samarbetet med Västerbottens läns landsting.  - Jag tror att interaktiva sajter mellan vården och patienten har framtiden för sig. I dag finns stora problem med både överanvändning och underanvändning av läkemedel. Den upplysta patienten kommer att minska belastningen på vården, säger hon.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev