Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kvinnohälsa

Närvaro i varje steg hjälp mot svåra tankar

Publicerad: 22 november 2007, 12:08

I ett rum med utsikt över Gamla stans takåsar i Stockholm övar några kvinnor gående meditation. Blicken stadigt riktad framåt och tankarna fokuserade på gåendet, andningen, på fötternas beröring med golvet. Tankar som pockar på uppmärksamheten ska noteras, inte värderas, och läggas åt sidan. Åter fokus på gåendet, andningen.


Vi är på kurs i mindfulness – medveten närvaro – tillsammans med åtta kvinnor som tidigare har behandlats för cancer. En kväll i veckan, sammanlagt åtta gånger, träffas de här tillsammans med psykologen och kursledaren Lotta Kasche.

Kursen bygger på en metod som kallas MBSR, mindfulness based stress reduction, där målet är att lära sig att vara i nuet, och inte låta alla tankar som fladdrar runt ta kontrollen och öka stress och obehag.

- I varandet, i nuet, kanske det inte spelar så stor roll om man har cancer eller inte. Det är tankarna, på det som varit eller det som eventuellt ska komma, som skrämmer och oroar, säger Lotta Kasche.

Medveten närvaro har rötter i buddismen och är något som kan plockas fram i allt från vardagliga situationer till obehagliga och stressande händelser.

Deltagarna får lära sig flera sätt att träna upp sin förmåga att vara medvetet närvarande. Kroppsscanning är en sådan metod. Liggande följer de under 45 minuter en CD-skiva och försöker vara närvarande i kroppsdel för kroppsdel, från hjässan till stortån. Det är inte lätt för den ovane, men en viktig träning.

– De flesta av oss är på flykt undan kroppen - vi känner stressen i kroppen och vi vill fly undan den. Många blir uttråkade redan när de kommer till lilltån. Tankarna börjar vandra i väg till något som uppfattas som viktigare, men uppgiften är då att kalla tillbaka uppmärksamheten till kroppen, säger Lotta Kasche.

För kroppen, och framför allt andningen, är ett viktigt ankare att hålla fast vid när påträngande tankar dyker upp. Yoga är en annan hörnpelare i metoden, där det gäller att känna medveten närvaro i varje rörelse.

Efter bara sex träffar har deltagarna kommit långt, tycker Lotta Kasche. Deras  rapporter om hur träningen går vittnar om ett större jämnmod i stressade situationer – på jobbet, i relationer, och i synen på sjukdomen.

Och kursdeltagarna Ulla-Karin Lindqvist och Gunnel Björnberg-Ekblom instämmer. De tycker att de börjar hitta ett nytt sätt att slappna av och leva i nuet.

Båda poängterar att det är ”varandet” som är det viktiga, det är detta som kursen lär dem att ta vara på.

– Även om varandet ibland innebär smärta eller obehag, så går det att hitta ett lugn. Och det har varit fantastiskt att inse det, säger Ulla-Karin Lindqvist.

I stället för att älta sin sjukdom och andra problem blir det energi över till viktigare saker, poängterar Gunnel Björnberg-Ekblom.

– Det här är ett sätt att acceptera och försonas med hur livet är. Man lägger bort bitterheten och slutar att jämföra sig med andra - det är så här mitt liv är. Man blir snällare mot både sig själv och andra. Och det är ganska trevligt, säger hon, och båda brister ut i skratt.

De tror att det de lär sig nu kommer att följa med dem resten av livet, åtminstone i vissa delar.
– Det har också hjälpt mig oerhört i mitt arbete. När det är stressigt där har jag lätt att fastna i olika tankar, men jag har lärt mig att släppa dem, säger Ulla-Karin Lindqvist.

Kvällen avslutas med 20 minuters sittande meditation, den tredje hörnpelaren i MBSR. Ett lugn lägrar sig i rummet och med slutna ögon vänder deltagarna handflatorna uppåt och koncentrationen inåt, mot de tankar och sensationer som dyker upp. Notera, men inte uppröras eller följa med tanken bort, utan åter till kroppen och det som är, just nu.

Ska mäta symtom på stress och oro

MBSR har visat sig lovande för att minska stress, depression och sömnsvårigheter. Kvinnorna i artikeln ingår i en studie vid Karolinska institutet i Solna med totalt 140 personer som är färdigbehandlade för olika cancerdiagnoser. Hälften ska fungera som kontroller.

– Många cancerpatienter har problem med påträngande tankar som plötsligt dyker upp, till exempel hur det var när de fick diagnosen. Det kan påverka hur de mår, långt efter avslutad behandling, säger Richard Bränström, psykolog och ansvarig för projektet.
Före kursen och tre och sex månader efteråt mäts stresshormonet kortisol och deltagarna får svara på en mängd frågor för att avgöra hur deras symtom på oro, stress eller depression har påverkats.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News