Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Luftvägarna

Teamarbete ger färre kol-patienter i retur

Publicerad: 11 juni 2021, 13:00

Delar av kol-teamet i Nyköping, från vänster: Ulrika Bentzer, dietist, Bitte Frimodigh, medicinsk sekreterare, Sebastian Branö, läkare, Carina Swing, sjuksköterska, Jenny Lindqvist, sjuksköterska, Maria Söderkvist, undersköterska, och Liselott Ulf Gould, kurator.

Foto: Peter Holgersson/Bildbyrån

Ett aktivt uppsökande arbete kring patienter med kol minskade antalet återinläggningar i Nyköping.


Ämnen i artikeln:

KolNyköpings lasarettPå golvetKarriärsöndag

Nyköpings lasarett har sedan 2007 haft en mottagning för patienter med kroniskt obstruktiv lungsjukdom, kol. För två år sedan drog man igång ett nytt sätt att jobba för att undvika snabba återinläggningar. 

– Vi såg att patienter åkte in och ut på sjukhuset så vi började titta på vad vi kan förbättra i vården när de är inlagda så att de inte behöver söka akut igen inom kort, säger Jenny Lindqvist, kol-sjuksköterska och kol-samordnare. 

Läs mer: Ny mottagning ska höja statusen på kol 

Bland annat framkom att fysioterapeuter och dietister inte alltid kopplades in. Ett nytt arbetssätt sjösattes då där en kol-sjuksköterska aktivt tar kontakt med patienten på sjukhuset. Just nu ligger dock mycket av det förebyggande arbetet nere på grund av pandemin.

– Vi kan inte springa runt på sjukhuset som tidigare. Men innan covid-19 fick vi kol-sjuksköterskor ett meddelande när en patient med kol lades in. Då gick vi och träffade patienten på avdelningen. Om sjukgymnasten inte var inkopplad såg vi till att den blev det, samma sak med dietisten om den behövdes och så vidare. Men framför allt gjorde vi en kort patientutbildning, säger Jenny Lindqvist.

Patienterna fick också hjälp att hantera hjälpmedel korrekt.

– Vi tittade på inhalationstekniken, vi kanske bytte inhalatorer och planerade in en uppföljning. Patienterna fick också ett kontaktnummer till oss på kol-mottagningen, säger Jenny Lindqvist.

Läs mer: Bättre vård när läkarna fick koll på patienterna 

En utvärdering som gjorts visar att mellan juli och december 2019 fick 23 kol-patienter återinläggas inom 30 dagar efter utskrivning. Av dessa hade åtta fått ett besök av kol-sjuksköterska under första inläggningen. Motsvarande period 2018 fick 30 patienter återinläggas.

– Vi ser att de insatser som vi testade kan göra skillnad på antalet återinlagda. De patienter där vi var inkopplade kom inte tillbaka i samma utsträckning som de som inte hade fått ett besök av oss, säger Jenny Lindqvist.

Vikten av teamarbete

Dietisten Ulrika Bentzer ingår i kol-teamet. Hon anser att teamarbete är A och O oavsett diagnos.

– Man lär sig så mycket mer om sjukdomen. Dels har vi teamträffar varannan vecka där vi diskuterar patienter, dels har vi sambokade besök. Den här patientgruppen måste kanske dra med sig syrgastuber och är ansträngd andningsmässigt när den kommer till sjukhuset. Då är det bra om vi är flera som kan träffa patienten samtidigt så att den inte behöver komma hit olika dagar. Jag kan också prata en liten stund med läkaren eller sjuksköterskan som träffat patienten precis innan för att förstå vad som är viktigt just i dag, säger Ulrika Bentzer.

Kol-teamet arbetar till exempel gemensamt för att minska undernäring och risk för undernäring hos patienterna. 

Läs mer: Covid-19 blev starten för spirometri via video 

– När läkaren eller sjuksköterskan ser att muskelmassan har minskat eller att patienten gått ner i vikt från jag en signal direkt att jag ska ta kontakt med patienten, säger Ulrika Bentzer.

Återupptas i höst

Tanken är att insatserna ska återupptas i höst när pandemin förhoppningsvis har klingat av. Jenny Lindqvist ser det som ett tillfälle att ytterligare vässa upplägget. Kommunikationen mellan vårdavdelningarna och kol-mottagningen fungerar inte alltid klockrent. Att en patient lagts in är inget som kol-sjuksköterskorna får veta per automatik.

– En läkare eller sjuksköterska måste meddela oss att patienten är här. Vi är ett litet sjukhus så det ska gå att få till rutiner. Kanske att ett meddelande går i väg redan när sekreteraren skriver diagnoskoden. Informationstekniken är den svåra biten, säger Jenny Lindqvist.

Under pandemin har kol-mottagningen haft kontakt med patienter både via telefon och videomöten. För många har sjukdomen inte försämrats medan andra blivit betydligt sämre, enligt Jenny Lindqvist.

– Det här är en grupp som isolerade sig och använde handsprit redan innan corona. Det vi nu kan se är att de förekommer mer psykisk ohälsa, möjligen för att de känner att isoleringen är mer påtvingad, säger hon.

 

Tvärprofessionellt

Kol-teamet i Nyköping består av medicinsk sekreterare, läkare, sjuksköterskor, undersköterska, dietist, sjukgymnast, fysioterapeut, kurator och arbetsterapeut.

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev